kortweg aktueel kortweg aktueel •MO M HOeK HOE WORD JE MANAGER WANNEER NEEM JE EEN MANAGER STATUS STICHTING PUBLICITEIT ZEEUWS POPOVERLEG 2) o '3 Voor een stichtingsvorm moet je een notariële je inschrijven bij de In de akte staan de aange- j vorm Iedere provincie in Nederland beschikt wel over een orgaan waar een totaal bundeling is van alles wat maar met pop- en muzikanten te ma ken heeft. Ook Zeeland heeft een ’Zeeuws Pop overleg’ wat sinds twee jaar tracht de muzikan ten te motiveren een en ander in overleg te realiseren. Nu zijn muzikanten vaak maar op een ding gericht en dat is ’optreden en spelen'. Toch is het belangrijk eens wat verder in het rond te kijken en ook buiten je eigen kringetje te durven stappen. Stuur gewoon regelmatig re cent materiaal, b.v. wanneer er zich een be- zettingswijziging voordoet in de band, geef die dan ook door. Je voorkomt hiermee dat je niet alleen foutief wordt opgenomen in de pop-info- gids maar ook dat de post van het Zeeuws Pop- overleg niet bij een bandlid terecht komt die al een tijdje uit de groep is. Het blijken er dan toch maar weinig te zijn die de moeite nemen de post even bij de betreffende band af te geven. Gevolg: ’jullie doen niks, wij weten van niks'. Daarnaast organiseert het Zeeuws Pop- overleg aktiviteiten voor, door en met muzi- 19 akte op laten maken en Kamer van Koophandel, namen van de leden van het bestuur (voorzitter, penningmeester, secretaris) en de doelstelling van de stichting. De kosten bedragen ongeveer 350,—. Het inschrijven bij de Kamer van Koophandel kost je jaarlijks ongeveer 60,— waarvoor je automatisch een acceptgiro krijgt toegestuurd. Dit is heel in het kort wat je moet doen. Er zijn standaard stic’ntingkontrakten en iedere notaris kan je vertellen wat het beste is om op te nemen of niet op te nemen. We komen hier later nog uitgebreider op terug, ook wat betreft de verenigingsvorm of een v.o.f. Voor organisaties, programmasamenstellers enz. moet je dan, naast het promotiepakket, ook kunnen beschikken over kontrakten. Over het algemeen worden 'standaard’kontrakten r past aan de wensen van de band en de waarin de band naar buiten treedt. Het is helemaal niet noodzakelijk voor een groep om meteen na de oprichting al een manager te nemen. Veel muzikanten ambiëren het niet echt een ’ster’ te worden maar wanneer de zaken gaan lopen kan een groep het zelden alleen af, tenzij de musici al zo lang meedraaien, het klappen van de zweep kennen en zichzelf zo kunnen aanpakken dat ze Terug in de oefenruimte moet er beslist worden hoe bovenstaande problemen het best op te los sen. Hoe kom je aan geld om alles te bekosti gen. Ten eerste door vanaf nu voor ieder optreden een onkostenvergoeding te vragen en deze op te sparen. Daaraan gekoppeld kun je als band zijnde een stichting, vereniging of v.o.f. vormen. Als stichting zijnde ben je voor zaal- en podiumhouders aantrekkelijk te boeken omdat er geen sociale voorzieningen behoeven te worden afgedragen en de prijs die je vraagt ook de werkelijke onkosten zijn. Voor de leden van de band wil dat zeggen dat alle inkomsten (onkos tenvergoedingen) ten goede moeten komen aan de stichting (de band) dus gebruikt dienen te worden t.g.v. de groep. Investeringen voor de band worden dan gedaan uit de onkostenver goedingen die door zaal- en podiumeigenaren worden betaald. D.w.z. dat na het optreden het geld niet onder de leden van de groep wordt verdeeld, maar wordt benut voor b.v. het (laten) maken van een foto, biografie en een demo. helemaal commercieel worden. Ook dan kunnen ze sukses hebben omdat ze kennis van zaken hebben, ze weten wat ze willen en kunnen munt slaan uit hun ervaring. Voor een groep die net begint ligt het anders. Die moet het geld overal vandaan zien te krijgen en spelen wanneer ze maar kunnen. Pas wanneer dan een demo-tape is gemaakt, foto's, biografie, posters en kontrakten klaarliggen wordt het tijd iemand te zoeken die deze zaken voor zijn of haar rekening neemt. Als manager moet je er rekening mee houden dat muzikanten alleen geinteresseerd zijn in optreeddata en platenmaatschappijen. Er bestaan geen vaste regels voor. Bij professionele bands werkt het uiteraard anders dan bij amateurbands. Wanneer we gewoon bij de amateurband blijven dan raad ik aan iemand in de direkte omgeving te zoeken. Iemand waar je van op aan kunt, op zijn of haar eerlijke reakties en iemand die vertrouwen heeft in de band en er achter staat. Daarnaast is het belangrijk dat de manager over enig organisatie talent beschikt en bereid is veel, heel veel, tijd te besteden aan promotie van de band. Je kunt ais band nog zo goed zijn, wanneer er niet of nauwelijks aan PR wordt gedaan kun je het wel schudden. Professionele bands hebben de beschikking over verschillende 'managers’; de Promotor, de boekingsmanager, de roadmanager, de PR-manager, de lichtmanager, PA-manager en ga zo maar door. Bij een amateur band ben je als manager eigenlijk alles in één. Je organiseert tijd en plaats van optreden, regelt het PA, tijd van soundcheck, kontrakt, catering en eventueel overnachting bij grote afstanden, transport, licht, reklame en de pers. Daarnaast probeer je dan tijdens het optreden kontakten te leggen met anderen om de kontinuiteit in optredens vast te houden, je zorgt voor verfrissingen tijdens het optreden van de groep en aan het eind regel je de financiële afwikkeling. Belangrijk voor de leden van de band is dat ze weten wat er gaande is. Bespreek daarom altijd het reilen en zeilen van het management met de leden. Dan zal de manager ook vaak nog de persoon zijn die de 'bonnen’ en ’nota’s’ dient bij te houden. Als stichting zijnde kun je als band veel onkosten deklareren die je voor een optreden maakt; podiumkleding, kapsel, schoei sel, reizen, eten, apparatuur, PR enz. Het is zaak om voor alles wat t.b.v. de band wordt geinvesteerd een bon te hebben. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de manager die t.b.v. de band onkosten maakt zoals b.v. telefoonkosten (kostenverdeling), reiskosten, representatie kosten enz. Wanneer er wat regelmatiger wordt opgetreden moet ook voor een goede publiciteit gezorgd worden. Een item wat de meeste bandleden nog al eens willen vergeten. Zorg voor een goede promotiefoto, het liefst zwart/wit en staand. Kranten en tijdschriften werken vaak in kolommen en staande foto's gaan sneller mee omdat die makkelijk verkleind kan worden naar een '1-kolommetje'. Met lig gende foto’s wordt dat moeielijker omdat die vaak 2 kolommen in beslag nemen en dan loop je het risico dat de foto weer niet geplaatst wordt. Let ook op het feit dat een promotie foto om de band gaat en dat niet de achter grond belangrijk moet zijn. Zorg voor een goed kontrast in de foto. Daarnaast is de zgn. ’bio' natuurlijk ook belangrijk. Een overzichtelijke opsomming van de leden van de band, het instu- ment welke ze bespelen, wat ze eventueel voor heen gedaan hebben, de stijl muziek enz. Voor de media kom je met een goede foto en bio al een heel eind. Nu nog zaak dat je er een gewoonte van maakt (of laat maken) dat ze ruim op tijd aanwezig zijn bij de redaktie van de verschillende media. 18

Tijdschriftenbank Zeeland

Gimmick | 1988 | | pagina 11