kortweg aktueel
kortweg aktueel
•MO M
HOeK
HOE WORD JE MANAGER
WANNEER NEEM JE EEN MANAGER
STATUS
STICHTING
PUBLICITEIT
ZEEUWS POPOVERLEG
2) o '3
Voor een stichtingsvorm moet je een notariële
je inschrijven bij de
In de akte staan de
aange-
j vorm
Iedere provincie in Nederland beschikt wel over
een orgaan waar een totaal bundeling is van
alles wat maar met pop- en muzikanten te ma
ken heeft. Ook Zeeland heeft een ’Zeeuws Pop
overleg’ wat sinds twee jaar tracht de muzikan
ten te motiveren een en ander in overleg te
realiseren. Nu zijn muzikanten vaak maar op
een ding gericht en dat is ’optreden en spelen'.
Toch is het belangrijk eens wat verder in het
rond te kijken en ook buiten je eigen kringetje
te durven stappen. Stuur gewoon regelmatig re
cent materiaal, b.v. wanneer er zich een be-
zettingswijziging voordoet in de band, geef die
dan ook door. Je voorkomt hiermee dat je niet
alleen foutief wordt opgenomen in de pop-info-
gids maar ook dat de post van het Zeeuws Pop-
overleg niet bij een bandlid terecht komt die al
een tijdje uit de groep is. Het blijken er dan
toch maar weinig te zijn die de moeite nemen
de post even bij de betreffende band af te
geven. Gevolg: ’jullie doen niks, wij weten van
niks'. Daarnaast organiseert het Zeeuws Pop-
overleg aktiviteiten voor, door en met muzi-
19
akte op laten maken en
Kamer van Koophandel,
namen van de leden van het bestuur (voorzitter,
penningmeester, secretaris) en de doelstelling
van de stichting. De kosten bedragen ongeveer
350,—. Het inschrijven bij de Kamer van
Koophandel kost je jaarlijks ongeveer 60,—
waarvoor je automatisch een acceptgiro krijgt
toegestuurd. Dit is heel in het kort wat je moet
doen. Er zijn standaard stic’ntingkontrakten en
iedere notaris kan je vertellen wat het beste is
om op te nemen of niet op te nemen. We komen
hier later nog uitgebreider op terug, ook wat
betreft de verenigingsvorm of een v.o.f.
Voor organisaties, programmasamenstellers enz.
moet je dan, naast het promotiepakket, ook
kunnen beschikken over kontrakten. Over het
algemeen worden 'standaard’kontrakten r
past aan de wensen van de band en de
waarin de band naar buiten treedt.
Het is helemaal niet noodzakelijk voor een
groep om meteen na de oprichting al een
manager te nemen. Veel muzikanten ambiëren het
niet echt een ’ster’ te worden maar wanneer de
zaken gaan lopen kan een groep het zelden
alleen af, tenzij de musici al zo lang
meedraaien, het klappen van de zweep kennen
en zichzelf zo kunnen aanpakken dat ze
Terug in de oefenruimte moet er beslist worden
hoe bovenstaande problemen het best op te los
sen. Hoe kom je aan geld om alles te bekosti
gen. Ten eerste door vanaf nu voor ieder
optreden een onkostenvergoeding te vragen en
deze op te sparen. Daaraan gekoppeld kun je als
band zijnde een stichting, vereniging of v.o.f.
vormen. Als stichting zijnde ben je voor zaal- en
podiumhouders aantrekkelijk te boeken omdat er
geen sociale voorzieningen behoeven te worden
afgedragen en de prijs die je vraagt ook de
werkelijke onkosten zijn. Voor de leden van de
band wil dat zeggen dat alle inkomsten (onkos
tenvergoedingen) ten goede moeten komen aan de
stichting (de band) dus gebruikt dienen te
worden t.g.v. de groep. Investeringen voor de
band worden dan gedaan uit de onkostenver
goedingen die door zaal- en podiumeigenaren
worden betaald. D.w.z. dat na het optreden het
geld niet onder de leden van de groep wordt
verdeeld, maar wordt benut voor b.v. het (laten)
maken van een foto, biografie en een demo.
helemaal commercieel worden. Ook dan kunnen
ze sukses hebben omdat ze kennis van zaken
hebben, ze weten wat ze willen en kunnen munt
slaan uit hun ervaring. Voor een groep die net
begint ligt het anders. Die moet het geld overal
vandaan zien te krijgen en spelen wanneer ze
maar kunnen. Pas wanneer dan een demo-tape is
gemaakt, foto's, biografie, posters en kontrakten
klaarliggen wordt het tijd iemand te zoeken die
deze zaken voor zijn of haar rekening neemt.
Als manager moet je er rekening mee houden
dat muzikanten alleen geinteresseerd zijn in
optreeddata en platenmaatschappijen.
Er bestaan geen vaste regels voor. Bij
professionele bands werkt het uiteraard anders
dan bij amateurbands. Wanneer we gewoon bij
de amateurband blijven dan raad ik aan iemand
in de direkte omgeving te zoeken. Iemand waar
je van op aan kunt, op zijn of haar eerlijke
reakties en iemand die vertrouwen heeft in de
band en er achter staat. Daarnaast is het
belangrijk dat de manager over enig organisatie
talent beschikt en bereid is veel, heel veel, tijd
te besteden aan promotie van de band. Je kunt
ais band nog zo goed zijn, wanneer er niet of
nauwelijks aan PR wordt gedaan kun je het wel
schudden. Professionele bands hebben de
beschikking over verschillende 'managers’; de
Promotor, de boekingsmanager, de roadmanager,
de PR-manager, de lichtmanager, PA-manager en
ga zo maar door. Bij een amateur band ben je als
manager eigenlijk alles in één. Je organiseert tijd
en plaats van optreden, regelt het PA, tijd van
soundcheck, kontrakt, catering en eventueel
overnachting bij grote afstanden, transport, licht,
reklame en de pers. Daarnaast probeer je dan
tijdens het optreden kontakten te leggen met
anderen om de kontinuiteit in optredens vast te
houden, je zorgt voor verfrissingen tijdens het
optreden van de groep en aan het eind regel je
de financiële afwikkeling.
Belangrijk voor de leden van de band is dat ze
weten wat er gaande is. Bespreek daarom altijd
het reilen en zeilen van het management met de
leden. Dan zal de manager ook vaak nog de
persoon zijn die de 'bonnen’ en ’nota’s’ dient
bij te houden. Als stichting zijnde kun je als
band veel onkosten deklareren die je voor een
optreden maakt; podiumkleding, kapsel, schoei
sel, reizen, eten, apparatuur, PR enz. Het is
zaak om voor alles wat t.b.v. de band wordt
geinvesteerd een bon te hebben. Hetzelfde geldt
natuurlijk ook voor de manager die t.b.v. de
band onkosten maakt zoals b.v. telefoonkosten
(kostenverdeling), reiskosten, representatie
kosten enz.
Wanneer er wat regelmatiger wordt opgetreden
moet ook voor een goede publiciteit gezorgd
worden. Een item wat de meeste bandleden nog
al eens willen vergeten.
Zorg voor een goede promotiefoto, het liefst
zwart/wit en staand. Kranten en tijdschriften
werken vaak in kolommen en staande foto's
gaan sneller mee omdat die makkelijk verkleind
kan worden naar een '1-kolommetje'. Met lig
gende foto’s wordt dat moeielijker omdat die
vaak 2 kolommen in beslag nemen en dan loop
je het risico dat de foto weer niet geplaatst
wordt. Let ook op het feit dat een promotie
foto om de band gaat en dat niet de achter
grond belangrijk moet zijn. Zorg voor een goed
kontrast in de foto. Daarnaast is de zgn. ’bio'
natuurlijk ook belangrijk. Een overzichtelijke
opsomming van de leden van de band, het instu-
ment welke ze bespelen, wat ze eventueel voor
heen gedaan hebben, de stijl muziek enz.
Voor de media kom je met een goede foto en
bio al een heel eind. Nu nog zaak dat je er een
gewoonte van maakt (of laat maken) dat ze
ruim op tijd aanwezig zijn bij de redaktie van
de verschillende media.
18