magistraat of aan de gecommitteerde raden. De gedeputeerden uit Tho- len, Vlissingen en Vere antwoordden allen ongeveer op dezelfde wijze, na de uitleg van Goes in hun advies te hebben opgenomen. (22) De Staten van Zeeland besloten nu op 10 december de classis het vol gende te antwoorden: 1. Dat de heren Staten genoegdoening namen met de uitleg in de re monstrantie gedaan, dat het de bedoeling van de classis niet ge weest was om met het woord onderhandeling gelijkheid te willen suggereren tussen regering en kerk. 2. Dat de Staten door hun brief aan de classis niet de bedoeling hadden gehad om hun eigen plakkaten krachteloos te maken. Dat ze integen deel besloten hadden eerstdaags een nieuw plakkaat op te stellen, dat stipt zou moeten worden nageleefd. Nadat op 14 december de Goese afgevaardigden verslag aan hun magi straat hadden uitgebracht, ging men daar niet verder op de zaak in. (23) Ook de Staten van Zeeland hielden deze aangelegenheid voor afgedaan. Uit het voorgaande kunnen we concluderen, dat de bestuurders, zowel die van de provincie, als die van de steden, waarvan we mogen aanne men, dat ze allen de hervormde religie toegedaan waren, zich niet zo maar door de predikanten de wet lieten voorschrijven. (24) Aan de andere kant bleken ook de predikanten niet bang te zijn om zich als zij het nodig achtten op scherpe wijze tot de bestuurders te richten. Maar zodra men merkte, dat het op eeh rel ging uitlopen, werd van beide zijden wel water in de wijn gedaan. De aanwezigheid van de monnik in Goes blijft in raadselen gehuld. Bij een onderzoek in de archieven van de franciscanen in St. Truiden (B.) bleek geen Pieter van de Scheppere uit Brugge bekend te zijn, wat niet weg neemt, dat er toch wel een pater van die naam zou kunnen bestaan hebben. Was hij een verlopen monnik, zoals hij zelf oorspronkelijk verklaarde Of was hij een priester, die naar Goes gekomen was om onder de ka tholieken te gaan werken Aldus de mening van de predikanten. We weten het niet. De intolerante houding van sommige Goese schepenen en de baljuw te genover Ds. Vlasman is mogelijk een gevolg geweest van het feit dat zich onder hen personen bevonden hebben, die libertijns of heimelijk katholiek waren. We hebben hier echter geen bewijzen voor. Ten aan zien van de baljuw mag van een zekere sympathie voor het oude geloof gesproken worden. De oorzaak zou ook wel ergens anders gelegen kun nen hebben. Wellicht ten aanzien van de persoon Vlasman en zijn ge drag, dat zeker niet onbesproken moet geweest zijn. Zo lezen we in de resoluties van de hervormde gemeente van Goes uit het jaar 1651 een hele reeks beschuldigingen tegen deze dominee, zoals aangaande las terpraat over collegae en anderen, over zijn onstichtelijk leven, zijn 134

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1975 | | pagina 136