terschelde deden het gebruik van het veer van Gorishoek naar Yerse- kendam zo sterk afnemen, dat de provincie in 1870 overwoog het veer op te heffen. Tot 1869 was het veer n.l. verpacht, daarna moest de bediening worden aanbesteed. Op 1 augustus 1876 werd het veer met de posthaven van Gorishoek door het Rijk overgenomen (K.B.van 27 mei 1876 nr. 13). Ook het later opkomende autoverkeer kon het veer geen nieuw leven brengen. Ingevolge het reglement voor het veer d.d.7 de cember 1838 moest te allen tijde aanwezig zijn een bekwame hoogaarts met deszelfs toebehoren, groot twaalf tonnen en twee bekwame roei boten met toebehoren. Met de hoogaarts mocht ineens niet meer wor den overgezet dan een rijtuig bespamien met twee paarden of een rijtuig of voertuig bespannen met een paard, benevens drie losse paarden; in iedere boot mochten niet meer dan acht mensen worden overgezet. Door deze beperkte opzet bleef het veer van slechts gering belang tot het door het Rijk per 1 januari 1925 werd opgeheven en het posthaventje verlaten. Tot het begin der zestiger jaren is het veer (later met een motorboot) nog verder een particuliere aangelegenheid geweest van de oude veerfamilie Larooy. Onder deze omstandigheden kon de grote weg der le klasse op Tholen niet van grote betekenis worden. Wel waren sinds 1865 vele pogingen ia het werk gesteld om te komen tot een brug over de Eendracht bij Tholen. Toen eindelijk op 10 oktober 1928 de op kosten van de gemeente gebom - de brug feestelijk werd geopend, was het voor de grote weg der le klas se op Tholen te laat. De uit 1821 daterende wegindeling was inmiddels vervallen en vervangen door het (eerste) rijkswegenplan 1928 (K.B.va 4 juni 1927, Stb.nr. 169), waarop de weg op Tholen niet meer voorkwa n. Bij K.B. van 22 oktober 1935 nr. 27 werd de rijksweg op Tholen over gedragen aan de provincie. VERKEERSOMVANG IN 1908 Hoe was het inmiddels met het verkeer op Walcheren en Zuid-Bevelan gegaan In antwoord op een op aandrang van de koning door de minish r gezonden rondschrijven kon de hoofdingenieur in 1819 antwoorden, dat het plaatsen van wegwijzers niet noodzakelijk was, omdat de postweg slechts door ter plaatse bekenden werd bereden. De in 1908 voor het eerst in Nederland gehouden verkeerstellingen (in verband met de onderhoudskosten der rijkswegen, zie litt. 12) geven voor de rijkswegen in Zeeland de volgende verkeerscoëfficiënten^)-. wegvak verkeers- wegtoestand - beoordeling coëff. Klinkerwegen: Middelburg-Sloedam 90 voldoende Sloedam-Yersekendam 301 Goes-Kanaal door Zd.Beveland goed Gorishoek-Tholen 199 voldoende 100

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1976 | | pagina 102