terschelde deden het gebruik van het veer van Gorishoek naar Yerse-
kendam zo sterk afnemen, dat de provincie in 1870 overwoog het veer
op te heffen. Tot 1869 was het veer n.l. verpacht, daarna moest de
bediening worden aanbesteed. Op 1 augustus 1876 werd het veer met de
posthaven van Gorishoek door het Rijk overgenomen (K.B.van 27 mei
1876 nr. 13). Ook het later opkomende autoverkeer kon het veer geen
nieuw leven brengen. Ingevolge het reglement voor het veer d.d.7 de
cember 1838 moest te allen tijde aanwezig zijn een bekwame hoogaarts
met deszelfs toebehoren, groot twaalf tonnen en twee bekwame roei
boten met toebehoren. Met de hoogaarts mocht ineens niet meer wor
den overgezet dan een rijtuig bespamien met twee paarden of een rijtuig
of voertuig bespannen met een paard, benevens drie losse paarden; in
iedere boot mochten niet meer dan acht mensen worden overgezet.
Door deze beperkte opzet bleef het veer van slechts gering belang tot
het door het Rijk per 1 januari 1925 werd opgeheven en het posthaventje
verlaten. Tot het begin der zestiger jaren is het veer (later met een
motorboot) nog verder een particuliere aangelegenheid geweest van de
oude veerfamilie Larooy.
Onder deze omstandigheden kon de grote weg der le klasse op Tholen
niet van grote betekenis worden. Wel waren sinds 1865 vele pogingen ia
het werk gesteld om te komen tot een brug over de Eendracht bij Tholen.
Toen eindelijk op 10 oktober 1928 de op kosten van de gemeente gebom -
de brug feestelijk werd geopend, was het voor de grote weg der le klas
se op Tholen te laat. De uit 1821 daterende wegindeling was inmiddels
vervallen en vervangen door het (eerste) rijkswegenplan 1928 (K.B.va
4 juni 1927, Stb.nr. 169), waarop de weg op Tholen niet meer voorkwa n.
Bij K.B. van 22 oktober 1935 nr. 27 werd de rijksweg op Tholen over
gedragen aan de provincie.
VERKEERSOMVANG IN 1908
Hoe was het inmiddels met het verkeer op Walcheren en Zuid-Bevelan
gegaan In antwoord op een op aandrang van de koning door de minish r
gezonden rondschrijven kon de hoofdingenieur in 1819 antwoorden, dat
het plaatsen van wegwijzers niet noodzakelijk was, omdat de postweg
slechts door ter plaatse bekenden werd bereden.
De in 1908 voor het eerst in Nederland gehouden verkeerstellingen (in
verband met de onderhoudskosten der rijkswegen, zie litt. 12) geven
voor de rijkswegen in Zeeland de volgende verkeerscoëfficiënten^)-.
wegvak verkeers- wegtoestand - beoordeling
coëff.
Klinkerwegen:
Middelburg-Sloedam 90 voldoende
Sloedam-Yersekendam 301 Goes-Kanaal door Zd.Beveland goed
Gorishoek-Tholen 199 voldoende
100