provincie in ruil o.a. voor de provinciale weg in de Hogerwaardpolder, op de Oosterscheldedam (later Kreekrakdam genoemd) en in de Eerste Bathpolder, dus de zgn. verbindingsweg. Verder werden bij de K. B. 's van 18 mei 1929 Stb. nr. 248, van 8 decem ber 1934 Stb. nr. 32 en van 9 december 1936 Stb.nr.20 weggedeelten overgenomen welke pasten in de nieuwe weggedeelten resp.Krabbendij- ke-Kreekrakdam, Kruiningen-Vlake en Vlake-Kloetinge. Voor de twee de wereldoorlog kwamen o.a. gereed de volgende we gverbe te ringen en verleggingen: 1928. De weg in de thans voormalige gemeente Rilland Bath langs de spoorlijn van de Eerste Bathpolder tot bij het station Rilland. 1930. Omlegging Krabbendijke. 1936. De Vlakebrug, doch eerst in gebruik genomen in 1939. De vaste overspanning van de brug werd in mei 1940 door de nederlandse militairen vernield en daarna hersteld. Bij een bombardement op 8 juli 1944 werd een hoofdligger in het midden van de brug zwaar beschadigd, waarna de Duitsers pro visorische herstellingen uitvoerden. Toen de bevrijding naderde, werd de vaste brug (westelijk deel der brug) door de Duitse mili tairen toch nog vernield, aan de oostzijde konden de explosiven tijdig worden weggenomen. Onmiddellijk na de bevrijding legden de Engelsen een schipbrug en begin 1945 een baileybrug en later nog een tweede. Het definitief herstel werd aangepakt 9 novem ber 1945, waarna de brug op 22 oktober 1947 weer in gebruik kon worden genomen. 939. Het viaduct te Kloetinge met toeleidende wegen. 939. Het wegvak Kruiningen-Vlakebrug-Biezelinge (tot even voorbij De Caisson) 940. Het aansluitende wegvak Biezelinge-Kloetinge. Als navrante bij- zonderheid kan worden vermeld, dat de eerste die van dit weg vak gebruik maakte, het Duitse leger was. Dit wegvak werd onder invloed van de Verkeerswet tegen lintbebouwing (Wet van 31 mei 1937 Stb. 522) aangelegd zonder particuliere uitwegen, zodat het 13 december 1968 kon worden aangewezen als autoweg en het het drukke snelverkeer hinderende langzame verkeer kon worden verwezen naar parallelverbindingen. Reeds in 1939 werd aanbesteed het verbreden van de meer genoemde erbindingsweg op de Kreekrakdam tot een verhardingsbreedte van 7 m 6 m beton 2 x 0, 50 m klinker rabatten) en de aanleg van vrijliggende 105

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1976 | | pagina 107