rijwielpaden breed 1, 50 m. Tevens was voorzien het doortrekken van deze weg langs de spoorlijn ter vervanging van de weg door de Hoger- waardpolder. Door het uitbreken van de oorlog werd uiteindelijk in 1944 alleen het verbeteren van het bestaande weggedeelte voltooid, hetnieuwe weggedeelte bleef voorshands onvoltooid liggen. De voltooiing werd aan besteed in 1946 en in 1947 opgeleverd. VERBETERINGEN NA DE TWEEDE WERELDOORLOG Geleidelijk aan werd verder de gehele weg verbreed tot een minimum breedte van de hoofdrijbaan van 7 m, bochten verbeterd o.a. voor de tweede keer bij de Ankerveredijk in 1964 (eerste keer in 1925), terwi 1 in 1969 over grote lengten de bermen tussen hoofdrijbaan en rijwielpa den werden verhard, zodat het langzame verkeer hiervan gebruik kan maken zonder het snelverkeer te hinderen. De toename van het verkeer (in 1968 als weekdagjaargemiddelde 9200 motorvoertuigen met pieken op zomerse dagen van 21.000) maakte dat de oude weg, waarvan enkele delen dus al meer dan 300 jaar als ver harde weg bestaan, niet verder verbeterd kon worden en dat een geheel nieuwe autosnelweg moest worden aangelegd, die het bekende nr. 58 van de oude weg heeft overgenomen. Begonnen werd op Walcheren, waar in Middelburg het doorgaande ver keer veel stagnatie ondervond. Verder was bij de herverkaveling Wal cheren na 1945 grond gereserveerd voor de aanleg van het wegvak Nieuwland-Oost Souburg, zij het slechts voor een enkele baan, hetgeen verklaart dat aldaar ook de laatste werken moeten worden uitgevoerd voor de voltooiing van de autosnelweg. De weg zal nabij de watertoren te Oost Souburg worden aangesloten op de gemeentelijke zgn. half-hoge brug over het Kanaal door Walcheren, waarvan de bouw inmiddels is begonnen. De autosnelweg is gefaseerd aangelegd en gereedgekomen als hieronder is aangegeven: 15 juli 1966 Arnemuiden (Sloedam)-Oost Souburg, waarvan Nieuwland -Oost Souburg als enkelbanige autoweg; 23 aug. 1968 Sloedam met verlegging van de oude weg naar het zuiden 1 juli 1970 Sloedam-Biezelinge, noordelijke rijbaan; 19 dec. 1970 Sloedam-Biezelinge, zuidelijke rijbaan; 19 okt. 1971 Luchtenburg-Rilland, gedeeltelijk enkelbanig; 14 april 1972 Luchtenburg-Rilland, geheel voltooid; 27 juni 1974 Rilland-Korteven, zuidelijke rijbaan; 16 mei 1975 Rilland-Korteven, noordelijke rijbaan; 25 juni 1975 Biezelinge-Vlaketunnel-Luchtenburg. De oude weg, die nu het nummer 258 draagt, blijft nog slechts van regio 106

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1976 | | pagina 108