zondag-en woensdag
avond, (later op woens-
dag-en zaterdagavond)
waarna zij de volgende
dag te 2 uur 's middags
te Steenbergen aan
kwam. Na behandeling
der (brieven-)malen
werden deze om 5 a 6
uur op de Moerdijk
gezonden, waar de
hollandse postiljon die
in ontvangst nam
Deze toestand bleef tot
inde tijd van de Bataaf
se Republiek toen alle
posterijen bij decreet
van 12 januari 1799
nationaal werden ver
klaard. Met ingang van
1 januari 1803 trad het
eerste nationale post-
be stuur in werking. De
organisatie werd ge
wijzigd en verbeterd
bij Staatsbe sluit van
1 mei 1806; in het
eigenlijke vervoer
kwam wijziging met in
gangvan 1 augustus 1809
toen de zeeuwse brieven
3 x per week werden
verzonden via een in Noord-Brabant gewijzigde route, in hoofdzaak om
een belofte van de koning aan Bergen op Zoom in te lossen (litt. 3).
Ruim 300 jaar verharde weg Postweg/Grote weg der
1e klasse/Rijksweg nr. 58. Dit wegvak is in 1934 buiten
gebruik genomen door het spoorwegviaduct bij 's-Heer
Arendskerke.
DOOR DE POST GEVOLGDE WEGEN
Welke wegen werden nu gevolgd Hierbij moet worden bedacht, dat tot
de uitvinding van de stoom het paard het snelste middel van vervoer
was en dus de kortste weg tevens de vlugste was, maar dat daardoor de
route ook makkelijk aan bijzondere omstandigheden kon worden aange
past en verder dat tussen oostelijk Zuid-Beveland en Noord-Brabant
een brede strook vrijwel niet te passeren slikken lag.In 1804 4) werd
het (post-)rit voor de zeeuwse correspondentie beschreven als volgt:
Van Strijen-Sas, of liever van den Moerdijk, nadat de depêches
85