Ook de veren lieten, al waren zij aangepast aan de behoefte van de post, voor het gewone reizigersverkeer veel te wensen over 1?). oor het verharden van de weg en het verbeteren van de veren was veel geld nodig. Aangezien de negotiatiën (leningen) van 1815 en 1817 ten name van het Rijk niet ten goede waren gekomen aan de zeeuwse wegen, bood de provincie aan zelf over te gaan tot het aangaan van een negotia- tie van 290.000 a 5% (besluit van G.S. van 7 november 1822, goedge keurd bij K.B. van 1 december 1822 nr. 70, lening geheel afgelost in 1849) Tot zekerheid der deelnemers in deze negotiatie waren speciaal verbon den: De opbrengst der tollen of barrière-gelden op de te verbeteren we gen 18) Een prelevement van 12.000, uit opcenten op het gehevene op het gebouwde en ongebouwde en het personeel; Subsidie voor het ontbrekende uit 's Rijkskas, it deze gelden, vermeerderd met een rijksbijdrage v^p 100.000, beschikbaar gesteld bij K.B. van 20 juni 1823 nr. 57 zijn onder an- eren de grote (rijks-)weg der le klasse van Middelburg naar Tholen, mg 45.104 el, ter breedte van 3 a 4 el bestraat, terwijl daaruit tevens e verbetering van sommige havens, aanlegplaatsen en andere gemeen- chapsmiddelen in de provincie werden bestreden. an Provinciale Staten kon in 1824 worden medegedeeld, dat de negoti- ie zeer voordelig was geweest, zodat ook de veren van het Sloe en orishoek konden worden overgenomen, hetgeen in 1825 zijn beslag i reeg voor resp. 16.000 en 1.300; de provincie gaf daarna de veren pacht uit (pachtsommen in 1833 resp. 1.800, en 80, erder werd in 1826 gemeld, dat toen o.m. de weg Tholen-Middelburg en Vlissingen geheel was bestraat ^0). oor de wegverbetering stelde de ingenieur Ferrand te Goes twee ver- ortingen voor om de bochtige oude weg af te snijden: Bewesten de stad Goes van het oostelijk einde van de weg in de Noord-Kraaijert oost ten zuiden op in rechte lijn tot de molen van 's-Heer Arendskerke staande op de dijk aan de Keistraat; Beoosten de stad Goes van Maalstede ten noorden van Kapelle oost ten noorden op een rechte raai tot de zeedijk enige ellen benoorden de sluis te Yersekendam. eze plannen waren reeds vroeger gelanceerd om uit te voeren bij een lgehele bestrating van de weg, waarbij zo min mogelijk keiweg werd erlaten. •e onder 1 bedoelde verkorting werd blijkbaar te duur geacht, althans e bestrating werd gelegd op de bestaande weg volgens het "zaagvormi- ge" en scherppuntige tracé, eerst een eeuw later zou daar het tracé worden verbeterd. 'e onder 2 genoemde verkorting vond een beter onthaal, al had G.S. en rechtstreekse verkorting van Kloetinge af te lang (ca. 8500 el) en 97

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1976 | | pagina 99