Twee van de genoemde versieringsmotieven, de Vlaamse wortel en de haakvoluut, geven ons een aanknopingspunt voor de datering van de paal. De Vlaamse wortel is op gevels toegepast tussen 1560 en 1635, de haakvoluut werd vooral door Vredeman de Vries gebruikt na 1590 en bleef tot ongeveer 1620 in zwang. (4). Onze paal kan men dan ook dateren: omstreeks 1600. Dat wordt ook aangetoond door het oudste jaartal - 1611 - dat ik op dergelijke palen tegen kwam. In het verleden is wel gezocht naar een mogelijke symbolische betekenis van de beschreven ornamenten, waarvan dan de wortel vergeleken werd met een zwaard. Het is echter bekend dat in de renaissance de, vaak in Italië geïnspireerde, kunstenaars 'ornamentboeken' uitgaven met fantasievolle modellen bestemd voor handwerkslieden. Na de middeleeuwen brachten deze kunstenaars een geheel nieuwe vormentaal. In hun tijd werden ze 'vynders' (uitvinders) genoemd. Vooral Hans Vredeman de Vries (1526 - ca. 1606) was een producent van vele (34!) voorbeeldboeken met prenten van ornamenten, cartouches, fonteinen, zuilen, tuinen en gevels. Zijn doel was de ambachtsman te inspireren, hij populariseerde de renaissance in de Nederlanden. (5). Baarland, Dorpsstraat Goes, Kerkhof Stoeppaal museum Goes 53

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1980 | | pagina 53