DE GESCHIEDENIS VAN DE ARBEIDERSBEWEGING IN HEINKENSZAND OVER DE JAREN 1870-1940. F. H. de Klerk G. van der Wal Inleiding Het artikel dat voor u ligt, vormt de afsluiting van een drieluik over de geschiedenis van de ar beidersbeweging op de Bevelanden. Na Krabbendijke (oostelijk Zuid-Beveland) en Colijns- plaat (Noord-Beveland) diende nu voor het evenwicht een plaats op westelijk Zuid-Beveland aan de orde te komen. Dat de keuze daarbij op Heinkenszand viel is niet toevallig. Ten eerste omdat in de vorige artikelen de accenten vielen op overwegend protestants-christelijke samen levingen; ten tweede omdat ook vrijzinnig linkse elementen daarbij ter sprake kwamen. Met Heinkenszand is dan nu een overwegend rooms-katholieke gemeenschap aan de beurt. Dit ar tikel tracht een beeld te geven van de katholieke emancipatie, die inzette rond de eeuwwis seling, en van de katholieke arbeidersbeweging in het bijzonder. Voor Heinkenszand is ook al gekozen, omdat het een centrumfunktie vervulde voor westelijk Zuid-Beveland. De gevolgde werkwijze voor Krabbendijke is herhaald. Voor een algemeen overzicht van de landelijke ont wikkelingen verwijzen we opnieuw naar ons artikel over Krabbendijke. Dit artikel met Hein kenszand als onderwerp begint met een karakteristiek van de gemeente over de periode 1870- 1940; hierin komen onder meer zaken als woonomstandigheden, dorpsekonomie en dorpspo litiek ter sprake. Vervolgens komen de verenigingen aan de orde die van belang zijn geweest voor de ontplooiing van de arbeiders. Verder is er dan nog een hoofdstuk gewijd aan werkloos heid en werkverschaffing, terwijl bovendien aan een bezoek van de bekende Domela Nieuwen- huis aan Heinkenszand aandacht geschonken wordt. Konklusies, bijlagen en een literatuur- en bronnenlijst ronden het artikel af, alsmede een lijst met gebruikte afkortingen. Heinkenszand 1870-1940 De voormalige gemeente Heinkenszand, in 1970 opgenomen in de nieuwe gemeente Borsele, was gelegen in het westelijk deel van Zuid-Beveland. Het grondgebied van de voormalige ge meente bestond uit een aantal polders, die vanaf de 13de eeuw op de zee gewonnen waren. Het dorp Heinkenszand draagt dan ook de typische kenmerken van een polderdorp, dat naar het noorden en zuiden is uitgebouwd. De bebouwde kom van het dorp vormde in de tweede helft van de vorige eeuw een 1 Vi km. lange straat (1). Voor de verbindingen met de rest van het eiland was men aangewezen op polderwegen en paden over de dijken. De gemeente lag niet aan de hoofdweg door Zuid-Beveland, en lag dus betrekkelijk gei'soleerd. Dagelijks trokken twee vrachtkarren naar Goes en één naar Middelburg. Met de aanleg van de lokaal-spoorlijn op Zuid-Beveland in 1927 werd een grote stap vooruit gezet op het gebied van goederen- en per- soonsvervoer. Het passagiersvervoer werd echter al spoedig overgenomen door autobusonder- Van beide auteurs verschenen in de Historische Jaarboeken no. 7, 1981, en no. 8, 1982, soortgelijke artikelen over Krabbendijke en Colijnsplaat. 73

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1983 | | pagina 77