JOHN HELSLOOT De soirées van het Comité voor St. Nicolaasfeesten voor schoolkinderen Naast deze tweede reeks St. Nicolaasfeesten ontstond er in Goes nog een derde serie. Om de cadeaus voor de schoolkinderen te bekostigen organiseerde het comité zogenaamde soirées, die men tegen betaling van meestal 1 gulden, een betrekkelijk groot bedrag in die tijd, kon bijwonen. Deze soirées vertoonden wat hun programma betreft grote overeenkomst met de St. Nicolaas feesten van de Vereniging voor Volksvermaken: er werd piano gespeeld en er werden liederen gezongen, gedichten voorgedragen, tableaux-vivants uitgebeeld en gymnastiekoefeningen getoond. Maar in één belangrijk opzicht weken ze daar ook weer in deze tijd, de jaren tachtig, vanaf: ze werden uitsluitend gegeven door amateurs: door „dames en heeren". De duidelijk tot de bovenlaag behorende columnist van de Goessche Courant waardeerde dit positief: ,,Het is zoo'n huiselijk idee, al die kennissen op het tooneel te zien Ik geef aan zulk eene uitvoering verre de voorkeur boven een tooneelvoorstelling van een bepaalden troep" (24). De soirées waren een groot succes: er waren „stampvolle" zalen, waarin „daverende toejuichingen" weerklonken. Samenvatting Het bovenstaande is als volgt samen te vatten. Aan het eind van de jaren zestig van de vorige eeuw vóelt men zich ook in Goes geroepen het vermaak van het „volk" te verbeteren. Er wordt een vereniging opgericht, die als bekendste feest jaarlijks een Sint Nicolaasfeest organiseert. Al snel blijkt dat zich tot de vereniging niet zozeer de lagergeplaatsten voelen aangetrokken, als wel de middengroepen, de „burgers". In de jaren tachtig gaan er in het bestuur stemmen op om toch weer terug te keren naar de oorspronkelijke doelgroep. Wanneer aan dat beleid ook daadwerkelijk uitvoering wordt gegeven, wordt dat door de leden, dat wil zeggen door de „burgerij", niet gewaardeerd. De bovenlaag reageerde omgekeerd: de gegoeden gingen in de jaren tachtig juist wèl iets doen voor het volk, of althans voor hun kinderen. Zij stelden de St. Nicolaasfeesten voor arme schoolkinderen in en hielden om die te financieren culturele soirées. Zo bestonden er in Goes aan het einde van de vorige eeuw drie St. Nicolaasfeesten, die buitenshuis gevierd werden. Conclusie: de situering van de St. Nicolaasfeesten in de Goese samenleving Wat zeggen de hier geschetste ontwikkelingen bij de verschillende St. Nicolaasfeesten over maat schappelijke processen in Goes? Of omgekeerd, welke gegevens kunnen een verklaring bieden voor deze St. Nicolaasfeesten? Er zijn verschillende aanwijzingen dat sinds ongeveer de tweede helft van de jaren zeventig de middengroepen, de „burgers", op de voorgrond beginnen te treden, en dat als gevolg daarvan spanningen ontstonden met de zogenoemde „eerste stand" of de „gegoeden". Dat blijkt bijvoorbeeld op politiek gebied. Men vond het in 1875 nog wenselijk dat naast de vele ambtenaren en gegradueerde personen, die in den Raad gezeten zijn, een burgerman zitting heeft, die als zoodanig meer vertrouwd kan zijn met de behoeften en wenschen van de burgerij". Maar in 1891 schreef de eerder genoemde columnist dat vroeger inderdaad mensen als „rechters, officieren van justitie, postdirecteuren" in de raad gekozen werden. ,,Maar nu zijn we in een ander uiterste vervallen, want nu bestaat [de raad] geheel uit burgers" (25). Ook op cultureel gebied deden zich spanningen voor tussen beide lagen. In 1875 beklaagde iemand zich er in een ingezonden brief over dat er tijdens een muziekuitvoering gesproken was. Hij onder tekende metdemand die zich niet tot de élite, maar tot den beschaafden stand van Goes rekent Datzelfde gevoel van eigenwaarde bij de burgerij kwam in 1879 ook tot uitdrukking in hun 108

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1989 | | pagina 110