LOON NAAR WEGEN, DE VERENIGING WEEGBRUG DE EENDRACHT" TE WOLPHAARTSDIJK, 1898-1966 Het werk werd voor 435,— gegund aan A, den Herder, Wegens verlaging van het terrein rond de brug in aansluiting op de rijksweg moest de bestrating worden uitgebroken en opnieuw worden gelegd. Dit werk werd voor 131,60 uitgevoerd door de firma Duinhouwer uit Goes. Met alle bijkomende werken kwam de nieuwe brug tenslotte op een bedrag van 1716,60, In 1938 is er binnen het bestuur gefilosofeerd over de aanschaf van een nog grotere weegbrug. Door het uitbreken van de oorlog is daar verder niets van gekomen (22). Zowel voor de politie als voor de provinciale diensten werden er in de jaren dertig auto's gewogen tegen een tarief van 1,— per auto, onder meer voor de wegenbelasting. Een verzoek in 1946 tot het wegen van vrachtauto's overgezet door de provinciale veerdienst werd afgewezen, omdat de weger daaraan een volledige dagtaak zou hebben. Vrachtauto's vormden al in de jaren dertig een probleem voor het vervoer met paard en wagen. Er werd regelmatig over geklaagd, dat vracht auto's, die later waren gewogen dan voorgaande boerenwagens, voorbij reden en eerder aan de kade gelost werden tot schade voor het vervoer met paarden. In 1950 is het weeghuisje geschilderd en opnieuw gevoegd, wat erop wijst dat het pleisterwerk op de buitenmuren van na die tijd dateert (23). d. Tarief weeglonen, ontvangsten en dividend Door het ontbreken van de notulen van de eerste vergaderingen van de vereniging en andere documenten terzake, kan er geen nauwkeurig beeld worden verkregen van het tarief weeglonen in de beginjaren. De indruk bestaat, dat het weegloon aanvankelijk voor alles 5 cent per 1000 kg. bedroeg. In 1918 werd door de algemene vergadering het voorstel aangenomen om alles te doen wegen voor 10 cent per 1000 kg., ook hetgeen al 10 cent was. Blijkbaar was het weegloon dus voor verschillende producten tussentijds al verhoogd tot 10 cent. In het jaar daarop werd het tarief voor vee verhoogd van 10 tot 25 cent. In 1921 heeft een algehele herziening van de weegtarieven plaatsgehad: het weegloon voor peeën, pulp, peekoppen, mangels en rapen werd 10 cent; voor aardappelen, ajuin, kunstmest, stalmest, macadam en turf 15 cent; voor hooi, stro, vlas, graan en wol 25 cent; voor vee 25 cent per stuk (24). Als gevolg van de moeilijke crisisperiode en de daarop volgende oorlogstijd zijn de tarieven van de weeglonen na 1930 meer aan verandering onderhevig geweest, dan in de tijd daarvoor, hoewel het uiteindelijk centenwerk bleef. In 1933 werden de tarieven voor aardappelen, stro en vlas verlaagd vanwege de lage prijzen voor deze producten. Tevens werden er afzonderlijke tarieven vastgesteld voor leden en niet-leden. Leden betaalden voor het wegen per 1000 kg. van: aard appelen 10 cent; peeën 8 cent; hooi, stro, vlas 20 cent; ajuin 10 cent. Niet-leden betaalden voor: aardappelen 10 cent; peeën 10 cent; hooi, stro, vlas 25 cent; ajuin 15 cent. Vanwege de hoge opbrengst in 1933 werden voor 1934 de tarieven voor leden verlaagd van: peeën naar 5 cent; aard appelen naar 8 cent; hooi, stro, vlas naar 15 cent. In verband met het hoge voordelig saldo werden in 1936 voor leden de tarieven nogmaals verlaagd van: peeën, pulp, peekoppen, mangels, rapen en aardappelen naar 5 cent; hooi, stro, vlas, macadam en ajuin naar 10 cent; vee naar 20 cent per stuk. In 1937 had een algehele herziening van de tarieven plaats. Leden betaalden voor het wegen per 1000 kg. van: aardappelen, peeën, pulp, ajuin en macadam 5 cent; hooi, stro, vlas 10 cent; vee 15 cent; auto's 25 cent. Niet-leden betaalden voor: aardappelen en ajuin 15 cent; peeën en pulp 10 cent; macadam 7,5 cent; hooi, stro, vlas 20 cent; vee 20 cent; auto's 25 cent. In 1944 werden alle tarieven met 5 cent verhoogd aangezien de kas vanwege de oorlogsomstandigheden veel verminderd was. Met ingang van 1 mei 1945 volgde nogmaals een tariefsverhoging van 5 cent en vee met 10 cent, terwijl het tarief voor auto's op 1,— werd gesteld, gezien de onzekere omstandigheden en de toestand van de kas". 87

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1989 | | pagina 89