J. BOOGAARD Ondertussen heeft de in 1844 benoemde onderwijzer Johan Koenraad Anthonie Cromjongh ook een methode geschreven: "Beknopte handleiding voor de gymnastiek voor alle standen". Deze is verschenen in oktober 1846. Deze methode blijkt gebaseerd te zijn op de ideeën van Pestalozzi en Clias, de Zwitserse pedagogen die een harmonische ontwikkeling van lichaam en geest voorstaan. "Want waarom zoude men den geest ontwikkelen, vormen en besturen, terwijl het ligchaam. zoo naauw aan de ziel verwant, aan het noodlot zou worden overgelaten?" (7). Zeer nauwkeurig beschrijft hij de oefenstof, waarbij aan de hand van tekeningen allerlei werktuigen en attributen worden beschreven. Zelfs voor het lokaal en de gymnastiekkleding worden richtlijnen gegeven. In maart 1847 ontvangt het Goese Nutsdepartement het boekje. Het wordt doorgezonden naar het hoofdbestuur met het verzoek om het bij alle departementen aan te bevelen. Het blijkt dat de onderwijzer van de armen- en wezenschool Cromjongh zijn leerlingen gymnastiekonderwijs geeft. In een brief van 28 februari 1846 vragen de regenten van de godshuizen, waaronder het weeshuis ressorteert, aan het Goese gemeentebestuur of er bezwaar bestaat tegen dit onderwijs. Dat is er niet, maar financieel komt men niet over de brug (8). Geen wonder dat Cromjongh zich in 1848 tot het Nut wendt met een verzoek om geldelijke steun om de 40 a 50 leerlingen van zijn armen- en wezenschool gymnastiekonderwijs te geven. Het verzoek wordt doorgezonden aan het hoofdbestuur. Dat staat positief tegenover het initiatief, maar het mist de middelen voor een structurele subsidie. Er volgt een eenmalige bijdrage van 50.- "ter stimulering om door te gaan en als bewijs van sympathie voor het reeds gegeven kosteloos onderwijs". Afbeelding van een turner in "Beknopte handleiding" van Cromjongh. 20

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1994 | | pagina 22