Watersnood Hansweert J. KOK Hansweert-Oost stond tijdens de watersnood van 1953 geheel onder water. Rechtsonder de dienstwoningen van het sluispersoneel aan de Kanaalweg en linksonder de Hansweertsestraatweg. In de nacht van 1 februari 1953 was de Westerscheldezeedijk bij Kruiningen doorgebroken. In Hansweert-Oost kwam alles onder water te staan en was er sprake van eb- en vloedstromen. De materiële schade was groot. De huizen stonden tot de daken in het water. Als gevolg van het zoute water werd er veel vernield. Op 24 juli 1953 werd het laatste gat bij Kruiningen door caissons afgesloten, waarna de Kruiningerpolder spoedig droog viel en het herstel aan de woningen kon beginnen. De bewoners konden daarna terugkeren vanuit de evacuatie-adressen. Een gevolg hiervan is geweest dat de Deltawet door het Parlement werd aangenomen. Het dijkvak vluchthaven Hansweert - veerhaven Kruiningen werd als eerste op Deltahoogte gebracht. In 1957 werd de zeedijk vanaf Wittendam tot de werfgebouwen in Hansweert verhoogd tot 8 m. NAP. Dit werk werd door de firma Blankevoort uit Bloemendaal uitgevoerd. Er restte toen nog het 400 meter lange dijkvak vanaf de werfgebouwen tot de westsluis in Hansweert. De aanbesteding vond in 1978 plaats en het werk was in 1980 gereed. Daartoe moesten zo'n 40 dijkwoningen worden gesloopt. Voor deze ophoging heeft men 50.000 kubieke meter grond gebruikt die vrijkwam bij het afgraven van de Boomdijk ter plaatse. In de strenge winter van 1963 lag het scheepvaartverkeer enige tijd stil vanwege ijsgang in het kanaal. De intensiteit van het scheepvaartverkeer nam zo in omvang toe, dat in 1964 meer dan 90.000 vaartuigen de sluizen passeerden. Het kanaal en de sluizen bereikten zo langzamerhand de maximale capaciteit. De gemiddelde grootte van de schepen nam jaarlijks toe en bovendien begon de duwvaart zijn intrede te doen. In het jaar 1966 bestond het Kanaal door Zuid-Beveland één eeuw. Hetzelfde jaar werden plannen bekend gemaakt voor de aanleg van een nieuwe scheepvaartverbinding Rijn/Rotterdam-Antwerpen. Het Koninkrijk België was ten zeerste gebaat bij een kortere vaarroute naar/van Antwerpen. Zodoende werd op 24 september 1975 het nieuwe Schelde-Rijnkanaal geopend; ongeveer op de plaats waarlangs vroeger de zeilschepen naar en van Antwerpen voeren: via de Kreekrak. Er werden daar nieuwe sluizen gebouwd, die door het Koninkrijk België werden betaald. 110

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1995 | | pagina 112