Watersnood Hansweert
J. KOK
Hansweert-Oost stond tijdens de watersnood van 1953 geheel onder water. Rechtsonder de
dienstwoningen van het sluispersoneel aan de Kanaalweg en linksonder de Hansweertsestraatweg.
In de nacht van 1 februari 1953 was de Westerscheldezeedijk bij Kruiningen doorgebroken. In
Hansweert-Oost kwam alles onder water te staan en was er sprake van eb- en vloedstromen. De
materiële schade was groot. De huizen stonden tot de daken in het water. Als gevolg van het zoute
water werd er veel vernield. Op 24 juli 1953 werd het laatste gat bij Kruiningen door caissons
afgesloten, waarna de Kruiningerpolder spoedig droog viel en het herstel aan de woningen kon
beginnen. De bewoners konden daarna terugkeren vanuit de evacuatie-adressen.
Een gevolg hiervan is geweest dat de Deltawet door het Parlement werd aangenomen. Het dijkvak
vluchthaven Hansweert - veerhaven Kruiningen werd als eerste op Deltahoogte gebracht. In 1957
werd de zeedijk vanaf Wittendam tot de werfgebouwen in Hansweert verhoogd tot 8 m. NAP. Dit
werk werd door de firma Blankevoort uit Bloemendaal uitgevoerd. Er restte toen nog het 400 meter
lange dijkvak vanaf de werfgebouwen tot de westsluis in Hansweert. De aanbesteding vond in 1978
plaats en het werk was in 1980 gereed. Daartoe moesten zo'n 40 dijkwoningen worden gesloopt.
Voor deze ophoging heeft men 50.000 kubieke meter grond gebruikt die vrijkwam bij het afgraven
van de Boomdijk ter plaatse.
In de strenge winter van 1963 lag het scheepvaartverkeer enige tijd stil vanwege ijsgang in het
kanaal. De intensiteit van het scheepvaartverkeer nam zo in omvang toe, dat in 1964 meer dan
90.000 vaartuigen de sluizen passeerden. Het kanaal en de sluizen bereikten zo langzamerhand de
maximale capaciteit. De gemiddelde grootte van de schepen nam jaarlijks toe en bovendien begon
de duwvaart zijn intrede te doen. In het jaar 1966 bestond het Kanaal door Zuid-Beveland één
eeuw. Hetzelfde jaar werden plannen bekend gemaakt voor de aanleg van een nieuwe
scheepvaartverbinding Rijn/Rotterdam-Antwerpen. Het Koninkrijk België was ten zeerste gebaat
bij een kortere vaarroute naar/van Antwerpen. Zodoende werd op 24 september 1975 het nieuwe
Schelde-Rijnkanaal geopend; ongeveer op de plaats waarlangs vroeger de zeilschepen naar en van
Antwerpen voeren: via de Kreekrak. Er werden daar nieuwe sluizen gebouwd, die door het
Koninkrijk België werden betaald.
110