J. KOK
geheel opgeknapt en geschilderd. De schuilhuisjes, de loopbrug en het hekwerk langs de paden
werden schoongemaakt en geschilderd. In de sluiskom groeit nu gras. Van de middensluis bestaat
het sluishoofd nog, evenals van de oude oostsluis. Ook bestaat de peilschaal nog en de wip voor het
uit het water tillen van de sluisdeuren.
Na jarenlange grote drukte is het daar nu stil geworden. De totale bouwkosten van het nieuwe
sluizencomplex hebben rond 68.6 miljoen gulden (excl. btw) bedragen. Het werk werd uitgevoerd
door de firma Van Hattum Blankevoort uit Beverwijk, onderdeel van de N.V. Koninklijke
Volker-Stevin in Rotterdam.
Deze grote veranderingen hebben er toe geleid dat Hansweert een stil dorp aan de Westerschelde is
geworden. De bedrijvigheid van weleer is totaal verdwenen: minder medewerkers van de
Rijkswaterstaat en douanepersoneel, de brigade Koninklijke Marechaussee (i.v.m. de
grensbewaking) verdween al in 1972. In verband met de veerdiensten over de Westerschelde naar
Walsoorden en Hoedekenskerke verdween de gezellige stoomtram naar Vlake in 1933.
5 februari 1995: de sluis is weg en water is Waterstand 4 m +NAP: er is sprake van zeer
land geworden. hoog water. Deze peilschaalklok is behouden
gebleven.
De veerdienst naar Zeeuws-Vlaanderen werd in 1943 verplaatst naar Kruiningen OPerkpolder). De
ene na de andere middenstander heeft de winkeldeuren voorgoed gesloten, tijmannen en
parlevinkers bestaan daar niet meer.
Maar de scheepvaart passeert het dorp nu op grotere afstand. Het kanaal is nog steeds van belang;
voornamelijk voor de vaart naar Terneuzen en Gent. Het aantal geschutte schepen bedraagt na de
verplaatsing van de sluizen jaarlijks zo'n 45.000 vaartuigen. De grootte van de schepen neemt
voortdurend toe; gemiddelde tonnage per schip rond 1100 ton en dat is veel meer dan één eeuw
geleden, toen deze schepen gemiddeld 100 ton inhoud bezaten.
114