J. KOK geheel opgeknapt en geschilderd. De schuilhuisjes, de loopbrug en het hekwerk langs de paden werden schoongemaakt en geschilderd. In de sluiskom groeit nu gras. Van de middensluis bestaat het sluishoofd nog, evenals van de oude oostsluis. Ook bestaat de peilschaal nog en de wip voor het uit het water tillen van de sluisdeuren. Na jarenlange grote drukte is het daar nu stil geworden. De totale bouwkosten van het nieuwe sluizencomplex hebben rond 68.6 miljoen gulden (excl. btw) bedragen. Het werk werd uitgevoerd door de firma Van Hattum Blankevoort uit Beverwijk, onderdeel van de N.V. Koninklijke Volker-Stevin in Rotterdam. Deze grote veranderingen hebben er toe geleid dat Hansweert een stil dorp aan de Westerschelde is geworden. De bedrijvigheid van weleer is totaal verdwenen: minder medewerkers van de Rijkswaterstaat en douanepersoneel, de brigade Koninklijke Marechaussee (i.v.m. de grensbewaking) verdween al in 1972. In verband met de veerdiensten over de Westerschelde naar Walsoorden en Hoedekenskerke verdween de gezellige stoomtram naar Vlake in 1933. 5 februari 1995: de sluis is weg en water is Waterstand 4 m +NAP: er is sprake van zeer land geworden. hoog water. Deze peilschaalklok is behouden gebleven. De veerdienst naar Zeeuws-Vlaanderen werd in 1943 verplaatst naar Kruiningen OPerkpolder). De ene na de andere middenstander heeft de winkeldeuren voorgoed gesloten, tijmannen en parlevinkers bestaan daar niet meer. Maar de scheepvaart passeert het dorp nu op grotere afstand. Het kanaal is nog steeds van belang; voornamelijk voor de vaart naar Terneuzen en Gent. Het aantal geschutte schepen bedraagt na de verplaatsing van de sluizen jaarlijks zo'n 45.000 vaartuigen. De grootte van de schepen neemt voortdurend toe; gemiddelde tonnage per schip rond 1100 ton en dat is veel meer dan één eeuw geleden, toen deze schepen gemiddeld 100 ton inhoud bezaten. 114

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1995 | | pagina 116