A.J. BARTH - F.H. DE KLERK De staat had weinig zin bij te dragen in de kosten en adviseerde de gemeente over te gaan tot het lenen van de benodigde financiën. Een audiëntie bij Koning Willem I had tot gevolg, dat het met de intekening op de lening wat voorspoediger ging dan oorspronkelijk het geval was. De vorst nam persoonlijk voor 30.000.-- deel. Met veel moeite werd een bedrag gehaald van 50.675,—. De aanbesteding vond plaats en droeg bij tot het volgende hoofdstuk in de sluismisère. Laagste inschrijving 290.000,-. Nogmaals sprong Willem I bij en ook werd overgegaan tot onderhandse aanbesteding. Dat gebeurde voor een bedrag van 180.000,—. De financiële moeilijkheden waren hiermee opgelost. Men kon aan de gang. De sluis werd gebouwd. De havencommissie had echter ook nog andere moeilijkheden te overwinnen. In 1810 was een contract opgemaakt met de eigenaren van de Lodewijkspolder over de totstandkoming van de sluis, het leggen van een brug over het kanaal en de bouw van een sluiswachterswoning. Dat contract behoefde op een aantal punten wijziging. Onderhandelingen moesten gevoerd worden met de beheerder, G.J. van den Bosch over de uitwatering van de polder op het kanaal, de brug en het jaagpad. Na moeizame onderhandelingen konden deze zaken worden geregeld, al zou met name de brug in de loop der tijd aanleiding geven tot moeilijkheden. Tot 1915 moest de brugwachter te allen tijde de brug openen. Goes bedong namelijk voor de scheepvaart naar de haven onbelemmerde doorvaart. In 1915 ging de Wilhelminapolder eigen regels stellen.(61) In 1957 en 1958 kwam het tot moeilijkheden. Voor de brug liep de zandzuiger "Nederland" vast, waardoor de doorvaart, in 1957, werd belemmerd. De brugwachter wilde de brug pas weer openstellen wanneer het water weer op peil was. De directeur gemeentewerken kon niets anders doen dan in wanhoop de armen omhoog steken. Het regende klachten over de brugwachter, die in dienst was van de polder. Wachttijden voor de scheepvaart van dertig a veertig minuten waren geen uitzondering. Door een fout van de brugwachter liep op 6 februari 1958 de "Vertrouwen" aan de grond. Reden voor nieuwe commotie tussen bestuur van de polder en de gemeente Goes.(62) De sluis bij het Goese Sas rond 1900. 36

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1995 | | pagina 38