A.J. BARTH - F.H. DE KLERK
De staat had weinig zin bij te dragen in de kosten en adviseerde de gemeente over te gaan tot het
lenen van de benodigde financiën. Een audiëntie bij Koning Willem I had tot gevolg, dat het met de
intekening op de lening wat voorspoediger ging dan oorspronkelijk het geval was. De vorst nam
persoonlijk voor 30.000.-- deel. Met veel moeite werd een bedrag gehaald van 50.675,—. De
aanbesteding vond plaats en droeg bij tot het volgende hoofdstuk in de sluismisère. Laagste
inschrijving 290.000,-.
Nogmaals sprong Willem I bij en ook werd overgegaan tot onderhandse aanbesteding. Dat
gebeurde voor een bedrag van 180.000,—. De financiële moeilijkheden waren hiermee opgelost.
Men kon aan de gang. De sluis werd gebouwd. De havencommissie had echter ook nog andere
moeilijkheden te overwinnen. In 1810 was een contract opgemaakt met de eigenaren van de
Lodewijkspolder over de totstandkoming van de sluis, het leggen van een brug over het kanaal en
de bouw van een sluiswachterswoning. Dat contract behoefde op een aantal punten wijziging.
Onderhandelingen moesten gevoerd worden met de beheerder, G.J. van den Bosch over de
uitwatering van de polder op het kanaal, de brug en het jaagpad. Na moeizame onderhandelingen
konden deze zaken worden geregeld, al zou met name de brug in de loop der tijd aanleiding geven
tot moeilijkheden. Tot 1915 moest de brugwachter te allen tijde de brug openen. Goes bedong
namelijk voor de scheepvaart naar de haven onbelemmerde doorvaart. In 1915 ging de
Wilhelminapolder eigen regels stellen.(61) In 1957 en 1958 kwam het tot moeilijkheden. Voor de
brug liep de zandzuiger "Nederland" vast, waardoor de doorvaart, in 1957, werd belemmerd. De
brugwachter wilde de brug pas weer openstellen wanneer het water weer op peil was. De directeur
gemeentewerken kon niets anders doen dan in wanhoop de armen omhoog steken. Het regende
klachten over de brugwachter, die in dienst was van de polder. Wachttijden voor de scheepvaart van
dertig a veertig minuten waren geen uitzondering. Door een fout van de brugwachter liep op 6
februari 1958 de "Vertrouwen" aan de grond. Reden voor nieuwe commotie tussen bestuur van de
polder en de gemeente Goes.(62)
De sluis bij het Goese Sas rond 1900.
36