GOES IN HAAR SAS A Een volle binnenstads jachthaven in de zomer van 1993, foto: B. v.d. Plas se, Goes. Ter betere ontsluiting voor het verkeer werden de westelijke en de oostelijke ontsluitingsweg ontworpen. Er werd zelfs een ringspoorlijn. met veel kosten voor de gemeente, naar de haven aangelegd, die eveneens met veel kosten voor de gemeente, eind 1983, begin 1984 wegens minimaal gebruik weer werd opgebroken.(78) Verbreding van het havenkanaal en vernieuwing van de sluis zouden vanaf 1964 regelmatig invloed uitoefenen op de lengte van de raadsvergaderingen. In het zojuist genoemde jaar kwam een door een deskundige opgesteld rapport ter tafel, dat met de forse conclusie kwam, dat. indien er geen verdere werken aan havens, kanaal en sluis zouden geschieden, de waterwegen van Goes maar beter gedempt konden worden. Volgens het rapport stond de noodzaak tot een krachtige industrialisatie van Goes vast, ook gezien in het licht van alles wat er op het Sloe stond te gebeuren. Het ging niet om de vraag of Goes moest industrialiseren, maar om hoe kon Goes industrialiseren. De gemeenteraad conformeerde zich aan deze stellingname, getuige uitspraken als: "nu of nooit" èn: "we moeten er voor waken, dat Goes een gezapige woongemeente wordt.(79) De geschiedenis heeft inmiddels de gechargeerde conclusie van het deskundigenrapport enigermate gelogenstraft. Maar in de zestiger jaren was er nog alle reden om de toekomst optimistisch en vol vertrouwen tegemoet te zien. Het natte industrieterrein werd in snel tempo uitgegeven. In 1967 was nog maar vierduizend m2 voor uitgifte beschikbaar. Op plaatselijk niveau was men met de ontsluiting van het industrieterrein middels de Ringbanen West en Oost en de Ringbrug al een eind gevorderd. Er was ook een N.V. Stuwadoorsbedrijf opgericht, dat zich met laden en verladen bezig hield. Op papier waren de vooruitzichten voor Goes gunstig, niet alleen in de ogen van de bestuurders der gemeente, maar ook in die van de provinciale. Uitbreiding van het inwoner aantal, eerst naar vijftigduizend en later naar honderdduizend; uitbreiding van het natte industrieterrein, waarvoor de gemeente Kattendijke grond moest afstaan; ontwikkeling van het industrieterrein De Poel, waarvoor de gemeente 's-Heer Arendskerke grond moest afstaan. Het inmiddels ingezette proces tot herindeling van gemeenten op Zuid-Beveland zou dergelijke ontwikkelingen alleen maar positief beïnvloeden. 41

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1995 | | pagina 43