A.J. BARTH - F.H. DE KLERK Het college van burgemeester en wethouders vatte in een rapport aan de gemeenteraad van 14 december 1967 het wensenlijstje met betrekking tot de industrialisatie als volgt samen: a. Verbetering van de beschoeiingen in de haven en wel zodanig dat er ter plaatse dieper kan worden uitgebaggerd en daardoor dieper gaande schepen kunnen worden gelost, is noodzake lijk; b. aanleg van een loswal aan de kop van de eerste insteekhaven is een vereiste; c. beslist zal moeten worden over al of niet subsidiëring van het stu wadoorsbedrijf; d. uitbreiding van het havenindustriegebied met 29 hectare, gepaard gaande met het graven van een derde insteekhaven en verbreding van het kanaalgedeelte, dat aan het nieuwe industrieter rein grenst moet ter hand worden genomen; e. het spoedig doen vaststellen van een beslissing over de bouw van een definitieve sluis, waarmee samenhangt de beslissing over de gewenste diepte en breedte van het kanaal en over de vervanging van de Wilhelminabrug moet worden bewerkstelligd; f. in verband met het waterpeil in de afgesloten Oosterschelde zal het noodzakelijk zijn bij de sluis een pompgemaal te bouwen. Het college besloot het rapport met: Buiten deze nota is de bestemming van de oude afgesloten havenkom gehouden,omdat deze voor de beroepsvaart thans niet te gebruiken is. Hoogstens zou deze als ligplaats voor kleinere schepen te gebruiken zijn. doch de kosten noodzakelijk om die kom daan>oor geschikt te maken wegen niet op tegen de belangen van een ligplaats.(SO) De "oude afgesloten havenkom" werd in 1974 in gebruik genomen als aanloophaven voor de pleziervaart, die inmiddels een grote vlucht had genomen. De nieuwe sluis bij het Goese Sas kwam elf jaar later gereed, na even zovele jaren van geploeter door de gemeente. In 1964 kon Goes havens en kanaal maar beter sluiten, indien er aan de waterwerken niets zou gebeuren. Men zal toen niet beseft hebben, dat er éénentwintig jaar nodig waren om tot in gebruikname van de nieuwe sluis te komen. Een overzicht van het Goese Sas, met nieuwe sluis en jachthaven, 1992. Foto: C.v.d. Wijngaard, Goes. 42

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1995 | | pagina 44