SPOREN DOOR REIMERSWAAL EN KAPELLE
De verkeersbrug bij Schore, die in 1938 buiten gebruik gesteld werd
foto: DCZD
De Oorlogsjaren.
De algehele mobilisatie werd in 1939 afgekondigd. Dit betekende dat de dienstregeling ingrijpend
werd ingekrompen: vanaf 24 september 1939 reden er nog maar 13 treinen per dag. De Vlakebrug
was van tactisch belang en het verkeer op de brug werd nauwkeurig gecontroleerd. Bij km 37.0
- tussen Kruiningen en Oostdijk - werd een coupure in de spoorlijn aangebracht teneinde het
spoorwegverkeer te kunnen ontregelen.
In de nacht van 9 op 10 mei 1940 gaf Schout-bij-Nacht H.J. van der Stadt - Commandant
Zeeland - opdracht dat het derde Bataljon van het veertigste Regiment Infanterie zich per trein
van Vlissingen naar Kapelle verplaatste en verder per autobus naar Hansweert werd vervoerd.
Op 1 1 mei werd de 4 km lange spoorlijn door de Kreekrak door de Duitsers vernield. Ook de
verkeersweg,waterleidingen en telefoonlijnen aldaar werden zwaar beschadigd. Nederlandse
legereenheden hebben - onder vijandelijke vuur - de spoorlijn hersteld. Ook vertrokken die dag
in verband met de oorlogshandelingen de evacuées vanaf Kruiningen per trein naar Goes. Vandaar
reisden ze met de stoomtram naar tijdelijke opvangadressen in de Zak van Zuid-Beveland. Op
13 mei werd de springlading bij duiker km 37.0 tot ontploffing gebracht en de sporen en wissels
bij het station Kruiningen onbruikbaar gemaakt. Commandant Zeeland gaf vervolgens de opdracht
de spoorlijn op de Kreekrak onklaar te maken. In de ochtend van 15 mei werden aan de oostzijde
van de Vlakebruggen door de Nederlandse strijdkrachten twee Vickers-mitrailleurs in stelling
gebracht. Ook was de Zanddijkstelling volledig door het Nederlandse leger bemand. Bij de
overweg bij station Kruiningen waren de kazematten operationeel. Ten westen van de Vlakebruggen
hadden eenheden van het Franse leger hun stelling ingenomen. Het Nederlandse leger bracht de
aangebrachte springladingen bij de Vlakebruggen rond 11.00 uur tot ontploffing. Deze bruggen
werden daarbij zwaar beschadigd. Er was alleen nog treinverkeer mogelijk over het noordelijk
spoor. De zuidelijke spoorbrug en de verkeersbrug waren onbruikbaar geworden. De basculebruggen
zijn intact gebleven. Ook de Zanddijkstelling werd door de Duitsers zwaar gebombardeerd. In
de nacht van 15 op 16 mei staken de eerste manschappen van een Duitse verkenningseenheid
over de verwoeste brugdelen het kanaal over. Tegen de avond was de eerste noodbrug al geslagen
nadat de Duitsers eerder een pontverbinding - met een draagvermogen van 16 ton - tot stand
hadden gebracht. Na de capitulatie kreeg de KMS de vernielde Vlakebruggen te herstellen. Als
11