G.J. LEPOETER Art. 9. De onderscheidene klassen worden, in de verschillende gedeelten van het Onderwijs, zooveel mogelijk, op een Bord onderwezen. Art. 10. De Meester zal, dit gepast oordeelende, de meest gevorderde Leerlingen beloonen, met hun het geven van eenig onderricht aan de minst gevorderden op de dragen. Art. 11De Meester ziet toe, dat de kinderen zindelijk en wel gewasschen en gereinigd ter School komen, dragende tevens de meeste zorg voor de gezondheid der Scholieren. Art. 12. De Schoolvertrekken moeten steeds rein en zindelijk wezen, en te dien einde tusschen de Schooltijden gelucht, en wekelijks tweemaal gezuiverd worden. Art. 13. Op elke School zal ten minsten eenmaal in het jaar Examen gehouden, en alsdan de kinderen van de eene klasse naar de andere bevorderd, alsmede, waar en zooveel de omstandigheden dit toelaten, aan hen, die in de vlijt en ordelijkheid uitmunten. Prijsjes uitgedeeld worden. Art. 14. Aan hen, die de School verlaten, en zich wel gedragen en goede vorderingen gemaakt hebben, zal hiervan een vereerend bewijs worden ter hand gesteld. Art. 15.Voor iedere School zullen eenige Schoolwetten worden opgemaakt, en deze, hetzij gedrukt, hetzij geschreven, op Bordpapier geplakt, in de School worden opgehangen, en door den Meester bij gepaste gelegenheden, aan de Schooljeugd voorgelezen en uitgelegd worden. Art. 16. Deze wetten zullen bij elke Bijzondere Schoolorde (Art.21 van het Reglement) worden bepaald, alsook daarbij worden geregeld de Vacantie- en gewone Schooltijden, benevens de wijze, waarop de tijd, voor het Onderwijs geschikt, in elke School behoort verdeeld te worden. En opdat niemand hiervan eenige ignorantie zoude prentendeeren, zal deze op de gewone wijze worden afgekondigd en aangeplakt, alom waar zulks behoort. Gedaan in den Haag, den 23 Mei 1806. In kennisse van mij, Secretaris bij het Departement van Binnenlandsche Zaken, Wenckebach. Bijlage 3. Lijst van schoolboeken voor de openbare lagere scholen binnen het departement Zeeland (1803). Handleiding tot het leeren der letteren. 1. De letters van het ABC op Bordpapier geplakt in verscheiden schikkingen en verschillende grootte. Spelboeken. 1. Spelboekje voor eerstbeginnenden, uitgegeven door de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, 2 stukjes. Spel- en leesboeken. 1. Spel- en leesboekje voor eerstbeginnenden, door dezelfde Maatschappij; 2. J. van Bemmelen: Nieuw vermakelijk Nederduitsch Spel- en leesboek; 3. B. Cramer: Trap der Jeugd, 1ste en 2de stukje; 4. Trap der Jeugd, door de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen. Leesboeken. 1. Leesoefeningen voor eerstbeginnenden ten dienste der Scholen enz., door de Maatschappij tot nut van 't Algemeen; 2. Nuttig en vermakelijk School enz., 4 stukjes; 3. Trap der Jeugd, door de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen; 4. Het Heilig Evangelium van Mattheus, Duitsche letters; 5. De Historie van Joseph, uitgaaf van Du Mortier; 6. Het Spreukboek van Salomo, De Mortier; 7. Schriftuurlijk Schoolboek, Oomkes Groningen; 8. De Geschiedenis van Abraham, door Y. van Hamelsveld; 9. De Geschiedenis van Joseph, door W. van Oosterwijk Hulshoff; 10. Geschiedenis of het leven van Hugo de Groot; 11Schoolboekje van Nederlandsche Deugden, door de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen; 12. Levensschetsen van Vaderlandsche Mannen en Vrouwen, door dezelfde Maatschappij, 2 stukjes; 13. Brieven door een Lid des Schoolbestuurs van eene Departementsschool, 2 stukjes. 94

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1997 | | pagina 112