J. KOK
dienst Hansweert-Walsoorden twee maal per dag. Bij Borssele werd dat jaar een nieuwe
veersteiger aan de Staartnol gebouwd. De passagiers werden in de jaren daarvóór met een
roeiboot naar en van boord gebracht. Het raderstoomschip WALCHEREN werd van een
nieuwe stoomketel voorzien.
8.1895-1900.
In 1895 werd de dienst Hansweert-Walsoorden nog maar twee maal per week uitgevoerd
door de ZEEUWSCHE STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ. Verder werd deze verbinding
uitgevoerd door een TELEGRAAF-schip van de dienst Rotterdam-Antwerpen v.v. De
Wemeldinge
6roote Schutsluis
Stoomschip TELEGRAAF II in de grote sluis van Wemeldinge. Dit schip deed dienst voor het
passagiers- en goederenvervoer en werd in 1895 gebouwd door B. Wilton in Rotterdam.
(B. IJskes, Zaandam
rederij Braakman bracht in 1895 het passagiers-vrachtschip TELEGRAAF II in de vaart.
Met ingang van 1897 werd de provinciale subsidie verhoogd tot 11.500.— per jaar. De
rederij Braakman bracht de vrachtschepen met passagiers accommodatie TELEGRAAF
III en TELEGRAAF IV in de vaart. Deze rederij vroeg in mei 1897 een subsidie van
6.000.— aan voor de passagiersdienst Terneuzen-Hoedekenskerke-Hansweert. Deze lijn
was dan een onderdeel van de nieuwe dienst Vlissingen-Borssele-Terneuzen-
Hoedekenskerke-Hansweert-Kanaal door Zuid-Beveland en verder naar Rotterdam
(Noordereiland. Prins Hendrikkade/Maaskade). Het verzoek werd afgewezen. De lijn
Terneuzen-Hoedekenskerke bleef toen bestaan, maar het traject Hoedekenskerke-
Hansweert werd opgeheven. In 1897 kreeg het raderstoomschip ZEEUWSCH-
VLAANDEREN een nieuwe stoomketel. Het vervoer op de lijn Hansweert-Walsoorden
werd omvangrijker. In 1898 maakten 11.990 passagiers gebruik van dit veer. Dat jaar
werden ook de eerste plannen bekend voor een tramlijn. Er zou een tram gaan rijden op de
lijn Wemeldinge-Yerseke-Kruiningen (SS-station)-Hansweert (Oost?).
10