J. KOK dienst Hansweert-Walsoorden twee maal per dag. Bij Borssele werd dat jaar een nieuwe veersteiger aan de Staartnol gebouwd. De passagiers werden in de jaren daarvóór met een roeiboot naar en van boord gebracht. Het raderstoomschip WALCHEREN werd van een nieuwe stoomketel voorzien. 8.1895-1900. In 1895 werd de dienst Hansweert-Walsoorden nog maar twee maal per week uitgevoerd door de ZEEUWSCHE STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ. Verder werd deze verbinding uitgevoerd door een TELEGRAAF-schip van de dienst Rotterdam-Antwerpen v.v. De Wemeldinge 6roote Schutsluis Stoomschip TELEGRAAF II in de grote sluis van Wemeldinge. Dit schip deed dienst voor het passagiers- en goederenvervoer en werd in 1895 gebouwd door B. Wilton in Rotterdam. (B. IJskes, Zaandam rederij Braakman bracht in 1895 het passagiers-vrachtschip TELEGRAAF II in de vaart. Met ingang van 1897 werd de provinciale subsidie verhoogd tot 11.500.— per jaar. De rederij Braakman bracht de vrachtschepen met passagiers accommodatie TELEGRAAF III en TELEGRAAF IV in de vaart. Deze rederij vroeg in mei 1897 een subsidie van 6.000.— aan voor de passagiersdienst Terneuzen-Hoedekenskerke-Hansweert. Deze lijn was dan een onderdeel van de nieuwe dienst Vlissingen-Borssele-Terneuzen- Hoedekenskerke-Hansweert-Kanaal door Zuid-Beveland en verder naar Rotterdam (Noordereiland. Prins Hendrikkade/Maaskade). Het verzoek werd afgewezen. De lijn Terneuzen-Hoedekenskerke bleef toen bestaan, maar het traject Hoedekenskerke- Hansweert werd opgeheven. In 1897 kreeg het raderstoomschip ZEEUWSCH- VLAANDEREN een nieuwe stoomketel. Het vervoer op de lijn Hansweert-Walsoorden werd omvangrijker. In 1898 maakten 11.990 passagiers gebruik van dit veer. Dat jaar werden ook de eerste plannen bekend voor een tramlijn. Er zou een tram gaan rijden op de lijn Wemeldinge-Yerseke-Kruiningen (SS-station)-Hansweert (Oost?). 10

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1997 | | pagina 12