VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT TOT 1940
Aannemer J.F. Adriaanse uit Walsoorden bracht in 1899 verbeteringen aan op de veerdam
ter plaatse voor de somma van 922.—. Het raderstoomschip WESTERSCHELDE werd
opgelegd en het nieuwe raderstoomschip ZUID-BEVELAND werd in dienst genomen. Dit
schip ging (later) regelmatig naar Hansweert varen. Opvallend was ook dat dit schip bijna
altijd de Hansweertse haven achteruit varend verliet. De stoommachine was iets teveel
naar voren geplaatst, zodat dit schip koplastig werd. Het vaartuig werd aan de achterzijde
verzwaard met 5 ton grind. Het euvel was toen verholpen. Voor de PSD-veerdiensten op
de Westerschelde waren toen beschikbaar de: WALCHEREN (1887), ZEEUWSCH-
VLAANDEREN (1891), en de nieuwe ZUID-BEVELAND. Als reserve schip was
aanwezig de ZEELANDIA (1872). Dit schip - al 27 jaar in dienst - moest hoognodig
worden gerepareerd. Dat zou maar liefst 35.000.— gaan kosten. Het raderstoomschip
WESTERSCHELDE werd in 1900 verkocht en de WALCHEREN kreeg dat jaar een
nieuwe stoomketel.
9. 1900-1905.
De rederij Braakman bracht het passagiers-goederenschip TELEGRAAF V in de vaart
(1901). De omnibusdienst Walsoorden-Hulst werd opgeheven.
Op 18 februari 1902 werd de n.v. STOOMTRAM HULST-WALSOORDEN (SHW) in
Terneuzen opgericht. Al op 15 december 1902 werd de 13.1 km. lange stoomtramlijn
Hulst-Terhole-Kuitaard-Kloosterzande-Walsoorden (dijk) geopend. In Hulst gaf deze tram
aansluiting op de trein naar/van Sint Niklaas in België. Ingaande 1 september 1903 werd
de SHW-lijn verlengd tot de veerhaven in Walsoorden. De SHW begon op 1 april 1903 met
het postvervoer en dat leverde toen 969,07 op. Er waren twee post/bagagewagens,
gebouwd door Germain in Manceau-sur-Sombre, in gebruik genomen.
Logement "Het Oude Veerhuis" in Hansweert omstreeks 1900. Van hier vertrokken de zeilende
veerschippers voor hun reis over de Westerschelde, In verhand met de uitvoering van de
Deltawerken werd het "Veerhuis" in 1980 gesloopt. (Documentatiecentrum Zeeuws Deltagebied,