VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT TOT 1940 Aannemer J.F. Adriaanse uit Walsoorden bracht in 1899 verbeteringen aan op de veerdam ter plaatse voor de somma van 922.—. Het raderstoomschip WESTERSCHELDE werd opgelegd en het nieuwe raderstoomschip ZUID-BEVELAND werd in dienst genomen. Dit schip ging (later) regelmatig naar Hansweert varen. Opvallend was ook dat dit schip bijna altijd de Hansweertse haven achteruit varend verliet. De stoommachine was iets teveel naar voren geplaatst, zodat dit schip koplastig werd. Het vaartuig werd aan de achterzijde verzwaard met 5 ton grind. Het euvel was toen verholpen. Voor de PSD-veerdiensten op de Westerschelde waren toen beschikbaar de: WALCHEREN (1887), ZEEUWSCH- VLAANDEREN (1891), en de nieuwe ZUID-BEVELAND. Als reserve schip was aanwezig de ZEELANDIA (1872). Dit schip - al 27 jaar in dienst - moest hoognodig worden gerepareerd. Dat zou maar liefst 35.000.— gaan kosten. Het raderstoomschip WESTERSCHELDE werd in 1900 verkocht en de WALCHEREN kreeg dat jaar een nieuwe stoomketel. 9. 1900-1905. De rederij Braakman bracht het passagiers-goederenschip TELEGRAAF V in de vaart (1901). De omnibusdienst Walsoorden-Hulst werd opgeheven. Op 18 februari 1902 werd de n.v. STOOMTRAM HULST-WALSOORDEN (SHW) in Terneuzen opgericht. Al op 15 december 1902 werd de 13.1 km. lange stoomtramlijn Hulst-Terhole-Kuitaard-Kloosterzande-Walsoorden (dijk) geopend. In Hulst gaf deze tram aansluiting op de trein naar/van Sint Niklaas in België. Ingaande 1 september 1903 werd de SHW-lijn verlengd tot de veerhaven in Walsoorden. De SHW begon op 1 april 1903 met het postvervoer en dat leverde toen 969,07 op. Er waren twee post/bagagewagens, gebouwd door Germain in Manceau-sur-Sombre, in gebruik genomen. Logement "Het Oude Veerhuis" in Hansweert omstreeks 1900. Van hier vertrokken de zeilende veerschippers voor hun reis over de Westerschelde, In verhand met de uitvoering van de Deltawerken werd het "Veerhuis" in 1980 gesloopt. (Documentatiecentrum Zeeuws Deltagebied,

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1997 | | pagina 13