J. KOK
In de periode 15 december 1902 - 31 december 1903 reisden al 133.097 passagiers met
deze stoomtram. De rederij Braakman bracht weer twee nieuwe vracht- en
passagiersschepen in de vaart: de TELEGRAAF VI en VII.
Van 1897 tot en met 1903 werd voor de veerdienst Hansweert-Walsoorden per jaar
11.500.— aan subsidie betaald. In 1904 werd dit bedrag verhoogd tot 13.000.—. Dit was
de laatste subsidie, want de concessie voor deze veerdienst werd niet verlengd. Deze
particuliere stoombootdienst had 25 jaar bestaan.
Op 15 juli 1904 besloot het bestuur van de provincie Zeeland deze veerdiensten vanaf 1
januari 1905 door de PSD te laten exploiteren. Tevens besloot men voor deze dienst het
nieuwe raderstoomschip WESTERSCHELDE te laten bouwen. Gedeputeerde Staten
kwamen ook met plannen een paardentramlijn Veerhaven Hansweert-Vlake (SS-station)
aan te leggen.
Tussen 1882 en 1913 onderhield een omnibus de verbinding tussen het station Vlake en de
veersteiger van de stoomboot in Hansweert.
10. 1905-1910.
In 1905 werd de concessie voor deze paardentramdienst aangevraagd. Voorlopig werd
eerst een tweede omnibus in gebruik genomen. Deze reed ook gratis voor de bootreizigers
en hun bagage. De verbinding veerhaven-station bleef op Zuid-Beveland de gemoederen
bezig houden, want in Zeeuws-Vlaanderen reed al een stoomtram tussen de veerhaven en
het station Hulst. De beoogde paardentramlijn kwam er niet. Wel werd er over andere
soorten railvervoer nagedacht en ook werd de voorlopige route van de nieuwe tramlijn
vastgesteld. Onder andere ging de gedachte uit naar een Rénaard-trein, die aangeboden
werd door de firma Hillen Co in Utrecht (september 1905). Het was een produkt van de
Société du Rénaard in Brussel. Men ging niet tot aankoop over. Overigens werd in 1908
12