VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT TOT 1940 het rollend materieel van de Maatschappij tot Exploitatie van Rénaard-treinen op een veiling verkocht. Er waren wel proefritten gehouden, maar die leidden niet tot verkoop. Deze treinen maakten veel lawaai. Ook bezocht een commissie dat jaar de wereldtentoonstelling in Luik. Daar was wel een geschikte stoomlocomotief aanwezig, maar deze was te zwaar (6 ton) voor de verkeersbrug bij Schore. Daar zou de tramlijn het kanaal oversteken. Ook bij Nederlandse bedrijven kon men niet slagen. De PSD had vanaf 15 februari 1904 een nieuwe directeur gekregen: de heer B.C.A. van Renterghem. Het schroefstoomschip HANSWEERT-WALSOORDEN voer niet meer op deze route. In plaats daarvan kwam het nieuwe stoomschip WALZOORDEN in dienst. Aan boord van dit schip stond een installatie voor het ontzilten van zeewater (evaporator). Dit was nodig omdat in beide veerhavens nog geen zoetwaterleiding was aangelegd. De WALZOORDEN bezat een open stuurhut. De heer Rademaker werd kapitein op dit schip en machinist was de heer Wabeke. Deze dienst werd onder moeilijke omstandigheden zo lang mogelijk uitgevoerd. Alleen bij zeer zware mist bleef de WALZOORDEN voor de wal liggen. Vele jaren kwam Sint Nicolaas met dit schip de haven van Hansweert binnenvaren. Het raderstoomschip ZEELANDIA werd buiten dienst gesteld. Het nieuwe raderstoomschip WESTERSCHELDE kwam in de vaart. Dit schip voer toen op de route Vlissingen-Breskens-Borssele-Temeuzen-Hoedekenskerke-Hansweert. Dit schip voldeed aan de verwachtingen van de passagiers en de bemanning. Het stoomschip TELEGRAAF VIII (passagiers en vracht) kwam in de vaart bij de rederij Braakman. De Electronische Industrie v/h W. Smit Co in Slikkerveer bouwde in februari 1907 een installatie voor elektrisch licht aan boord van het raderstoomschip ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Het raderstoomschip WESTERSCHELDE voer op 2 maart 1907 om 3 uur *s middags bij mist dwars voor Ellewoutsdijk op de Middenplaat aldaar. Er waren 14 passagiers aan boord en 5 paarden stonden op het dek. Bij laag water kwam de WESTERSCHELDE helemaal droog te liggen. De passagiers werden de volgende dag door een roeiboot van boord gehaald. Voor de bemanning werd proviand aan boord gebracht. Op 6 maart kwam de ZEEUWSCH-VLAANDEREN te hulp en de WESTERSCHELDE werd vlot getrokken. Op 13 en 14 september 1907 reisde HM Koningin Wilhelmina met het nieuwste schip van de PSD. Voor het Koninklijk paar was de le klasse salon "Niet Rooken" van de WESTERSCHELDE gereserveerd en het gevolg nam plaats in de le klasse salon "Rooken". In oktober 1907 ontvouwden de ingenieurs Cramer en Polana uit Den Haag een tramplan voor Zuid-Beveland, n.l. de lijn Goes-Kloetinge-Kapelle-Wemeldinge-Yerseke- Kruiningen-Hansweert. Men begon alvast met de opmetingen. In september 1908 kreeg Mr. J. Adriaanse uit Middelburg een concessie voor de stoomtramlijn Hansweert-Kruiningen-Station SS-Wemeldinge. Als deze lijn in exploitatie was, zou de omnibusdienst Hansweert-Vlake kunnen vervallen De vloot TELEGRAAF-schepen werd uitgebreid met het stoomschip TELEGRAAF XV. De veerdienst Hansweert-Walsoorden vervoerde in 1908 al 26.719 passagiers. In 1909 werd het raderstoomschip ZEELAND in dienst gesteld. Dit schip was uitgerust met salons "Rooken" en "Niet Rooken". Het raderstoomschip ZEEUWSCH-VLAANDEREN werd voortaan het reserve schip en het raderstoomschip WALCHEREN werd buiten dienst gesteld. 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1997 | | pagina 15