J. KOK 11. 1910-1915. In maart 1910 maakte de heer E. Huygebaart uit Assenbroek in België weer een tramplan bekend: wederom een lijn Goes-Kloetinge-Kapelle-Wemeldinge-Yerseke-Kruiningen- Hansweert Ondertussen was in 1910 en in 1911 aannemer A. van der Straten Jr. uit Hansweert bezig de verkeersbrug bij Schore te versterken. Deze werkzaamheden kostten 1.413.—. De Rijkswaterstaat had bepaald dat deze brug in de verkeersweg Bergen op Zoom-Goes alleen door tramwegmaterieel mocht worden bereden met een gewicht tot 6000 kg. Het vracht en passagiersschip TELEGRAAF XVI kwam in 1911 in de vaart. De veerdienst Hoedekenskerke-Hansweert was intussen belangrijk ingekrompen omdat er maar weinig vervoer op deze lijn was. Er was nog maar één afvaart per week (op woensdag). De veersteiger in Hoedekenskerke moest ook worden vernieuwd. Er werd intussen ook door aannemer A. Zanen Czn. uit Ammerstol gewerkt aan de aarden baan van de nieuwe tramlijn Hansweert-Vlake. Het begin van deze lijn was bij de aanlegplaats van de veerboten op de westelijke oever van de Buitenhaven. Deze baan werd aangelegd langs het jaagpad op de westelijke kanaaldijk. Door middel van twee scherpe bogen werd de Schoorse brug gepasseerd en dan langs de oostelijke kanaaldijk naar het station Vlake. De aanleg van de aarden baan heeft 14.683.5872 gekost. In 1913 werd het raderstoomschip ZUID-BEVELAND 5 meter verlengd bij de scheepswerf van J. en K. Smit in Kinderdijk voor 34.940.63. De passagiersaccommodatie werd ook verbeterd. Aan boord was toen ook plaats voor 7 auto's. In Hansweert was toen ook zoet water beschikbaar, dat geleverd werd door de Waterleiding-Maatschappij "Zuid-Beveland" in Goes. In 1913 besloot de provincie Zeeland de veerdienst Terneuzen-Hoedekenskerke- Hansweert nieuw leven in te blazen. Er werd een nieuwe veerboot besteld en de steiger in Hoedekenskerke werd vernieuwd. Er werd ook veel werk verzet aan de bouw van de nieuwe HV-lijn. De remise op de veersteiger werd gebouwd door de N.V. Nederlandsche Staalindustrie in Rotterdam voor 2.757.—. Het ijzeren gebouw was bekleed met gegalvaniseerde golfplaten en werd ingericht met de noodzakelijke werktuigen. De bovenbouw van de 3042 meter lange stoomtramlijn werd geleverd door de Société Anonyme des Etablissements Décauville Ainé in Petit Bourg (bij Parijs). Afgeleverd werden draagbare spoorstaven van 9.1 kg/m met een lengte van 5 meter (ongeveer 1250 stuks) met een gewicht van bijna 58 ton. Deze spoorstaven kostten 19.626.20 3.10 per stuk). Onder elke spoorstaaf lagen 8 dwarsliggers. Die werden door de firma F. Klercks uit Helmond afgeleverd. De firma R. Stokvis Zoon uit Rotterdam heeft ook meerdere onderdelen geleverd. In totaal kostte dit 8.649.57. Voor het dagelijkse toezicht werd 1.985.in rekening gebracht en de post "diversen" bedroeg 823.9272. De tramlijn werd aangelegd met een spoorbreedte van 75 cm. Het volgende rollend materieel werd voor de HV-lijn aangeschaft: - twee stoomlocomotieven (trekkracht 1120 kg) van het fabrikaat Décauville; - twee personenrijtuigen (20 personen), gebouwd door Décauville; - één post/bagagerijtuig van Décauville voor het belangrijke postvervoer naar/van Vlake. Na enkele proefritten werd de tramlijn op 2 juni 1913 geopend. Dit betekende dat de omnibusdienst na een bestaansperiode van 33 jaar werd opgeheven. Er werden dagelijks 5 tramritten Hansweert-Vlake v.v. uitgevoerd. Het trampersoneel bestond uit: chef machinist C. Kramer, machinist C. Boogaard, conducteur J. Modde en wegwerker Aertsen. 14

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1997 | | pagina 16