VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERTTOT 1940
De scheepswerf "Zeeland" in Hansweert omstreeks 1913 - de tramremise staat er al - met schepen
in aanbouw. In het midden de aanlegsteiger en de veerboot naar Walsoorden.
(Documentatiecentrum Zeeuws Deltagebied, Middelburg
Aan het einde van 1913 had de tram al 17.374 passagiers vervoerd, d.w.z. ongeveer 75
passagiers per dag.
Op 8 juli 1913 besloot het bestuur van de provincie de veerdienst Terneuzen-
Hoedekenskerke-Hansweert een nieuwe kans te geven. Voor deze dienst werd het
stoomschip ZEEUWSCH-VLAANDEREN gebouwd. De bouw daarvan werd uitgevoerd
door de scheepswerf J. en K. Smit in Kinderdijk voor 113.500.—; voor het bestek en de
tekeningen en het toezicht werd 1.702.50 in rekening gebracht en de bijkomende kosten
bedroegen 2.410.34. In totaal kostte dit schip 117.612.84, terwijl er een begroting was
gemaakt van 100.000.—. De rederij Braakman uit Rotterdam stelde in 1913 weer een
nieuw stoomschip voor passagiers en vracht in dienst; de TELEGRAAF XI.
Dagelijks passeerden deze schepen Hansweert, op weg naar Rotterdam, Antwerpen, Gent
of Brussel. Niet op alle TELEGRAAF-schepen was een accommodatie voor de passagiers
aan boord.
Op 1 juli 1914 werd opdracht gegeven voor de plaatsing van een oever-/sectorlicht op de
westelijke havendam in Hansweert door de Dienst van het Loodswezen, Ministerie van
Defensie en het Ministerie van Marine. Het 7.94 meter hoge navigatielicht voor de
scheepvaart werd geplaatst op de kop van de dam bij de ingang van de vluchthaven. Er
was propaangasverlichting toegepast. Dit betekende een verbetering van de veiligheid
voor de vele schepen op de Westerschelde. Ook de veerboten profiteerden hiervan. In 1949
werd er elektrische verlichting in aangebracht. Het licht bleef tot 1992 in gebruik en staat
nu als monument bij de ingang van het dorp.
15