VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERTTOT 1940 De scheepswerf "Zeeland" in Hansweert omstreeks 1913 - de tramremise staat er al - met schepen in aanbouw. In het midden de aanlegsteiger en de veerboot naar Walsoorden. (Documentatiecentrum Zeeuws Deltagebied, Middelburg Aan het einde van 1913 had de tram al 17.374 passagiers vervoerd, d.w.z. ongeveer 75 passagiers per dag. Op 8 juli 1913 besloot het bestuur van de provincie de veerdienst Terneuzen- Hoedekenskerke-Hansweert een nieuwe kans te geven. Voor deze dienst werd het stoomschip ZEEUWSCH-VLAANDEREN gebouwd. De bouw daarvan werd uitgevoerd door de scheepswerf J. en K. Smit in Kinderdijk voor 113.500.—; voor het bestek en de tekeningen en het toezicht werd 1.702.50 in rekening gebracht en de bijkomende kosten bedroegen 2.410.34. In totaal kostte dit schip 117.612.84, terwijl er een begroting was gemaakt van 100.000.—. De rederij Braakman uit Rotterdam stelde in 1913 weer een nieuw stoomschip voor passagiers en vracht in dienst; de TELEGRAAF XI. Dagelijks passeerden deze schepen Hansweert, op weg naar Rotterdam, Antwerpen, Gent of Brussel. Niet op alle TELEGRAAF-schepen was een accommodatie voor de passagiers aan boord. Op 1 juli 1914 werd opdracht gegeven voor de plaatsing van een oever-/sectorlicht op de westelijke havendam in Hansweert door de Dienst van het Loodswezen, Ministerie van Defensie en het Ministerie van Marine. Het 7.94 meter hoge navigatielicht voor de scheepvaart werd geplaatst op de kop van de dam bij de ingang van de vluchthaven. Er was propaangasverlichting toegepast. Dit betekende een verbetering van de veiligheid voor de vele schepen op de Westerschelde. Ook de veerboten profiteerden hiervan. In 1949 werd er elektrische verlichting in aangebracht. Het licht bleef tot 1992 in gebruik en staat nu als monument bij de ingang van het dorp. 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1997 | | pagina 17