J. KOK Stoomschip TELEGRAAF XI werd in 1913 voor het vervoer van passagiers en goederen gebouwd op de scheepswerf van J. en K. Smit in Krimpen a/d Lek. Lengte 52 m en breedte 7,50 m Op 14 februari 1914 werd in Utrecht de n.v. SPOORWEG-MAATSCHAPPIJ-ZUID- BEVELAND opgericht met een kapitaal van 200.000.—. De bedoeling was dat er o.a. een ringlijn door Zuid-Beveland werd aangelegd en dat de veerhaven van Hoedekenskerke een railverbinding zou krijgen. Pas na de Eerste Wereldoorlog werden de plannen verder uitgewerkt en de opening van deze lijn volgde pas in 1927. In Hoedekenskerke werd in 1914 wel een nieuwe veersteiger gebouwd, ongeveer 200 meter ten zuiden van de oude, die nog uit 1872 dateerde. Op de HV-lijn ontstond een omvangrijk reizigersvervoer vanaf augustus 1914. Door de sluiting van de Belgische grens in verband met de Eerste Wereldoorlog werden veel vluchtelingen uit Antwerpen, Gent en Brugge overgezet door de veerboten. Ook de inwoners van Zeeuwsch-Vlaanderen waren toen veel meer aangewezen op Walcheren en Zuid-Beveland. De veerboot ZUID-BEVELAND heeft op één reis van Terneuzen naar Vlissingen eens 1060 passagiers vervoerd. Een probleem werd het gebrek aan voldoende steenkolen voor de stoommachines van de veerboten en de HV- stoomlocomotieven. In augustus 1914 werd de wekelijkse dienst naar Hoedekenskerke (op woensdagen) opgeheven. Dit heeft tot januari 1915 geduurd. In november werd het aantal tramritten beperkt tot drie ritten per dag. In december reed de tram op zondagen weer vijf maal. Op de HV-lijn werden in het eerste volledige exploitatiejaar 41.930 reizigers vervoerd; gemiddeld 115 per dag. 12. 1915-1920. In 1915 leverde de Koninklijke Nederlandsche Fabriek van Meubelen en Spoorweg- materieel Allan Co. in Rotterdam/Den Haag een tweede gesloten bagagewagen 16

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1997 | | pagina 18