VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT TOT 1940
(draagvermogen 4,2 ton) af, die 1315.— heeft gekost. Dat jaar reisden al 90.531 personen
tussen Hansweert en Vlake over de tramlijn.
In februari 1916 vertrok chef-machinist Kramer van de tram naar Terneuzen. Zijn plaats
werd ingenomen door de heer G. Hekhuizen. Tot februari voer de ZEEUWSCH-
VLAANDEREN nog op de dienst Terneuzen-Hoedekenskerke-Hansweert.
Dit raderstoomschip werd toen uit de vaart genomen. Het nieuwe schroefstoomschip
ZEEUWSCH-VLAANDEREN werd op 4 september 1916 in dienst genomen op de lijn
Terneuzen-Hoedekenskerke-Hansweert. Er was een behoorlijke restauratie voor de
passagiers aan boord van dit schip.
Deze dienst werd van belang, omdat in Hoedekenskerke nog steeds geen tramaansluiting
bestond en vanaf Hansweert reed al wel de tram naar Vlake, waar overgestapt kon worden
op de spoortreinen naar Vlissingen en Roosendaal (en verder). Deze nieuwe veerdienst
Het clubbelschroefstoomschip "Zeeuwsch-Vlaanderenverlaat de haven van Hansweert en is op weg
naar Hoedekenskerke om daarna naar Terneuzen door te varen. Deze stoombootdienst heeft tot 1930
bestaan.
werd meteen drie maal per dag uitgevoerd. Vanwege de steenkolenschaarste werd er later
twee maal per dag gevaren en daarna was er nog maar één afvaart per dag.
Het stoomschip WALZOORDEN werd dat jaar aangewezen als reserve schip. Bovendien
werd het nieuwe dubbelschroefstoomschip LUCTOR ET EMERGO in dienst genomen,
o.a. voor de dienst Hansweert-Hoedekenskerke. Dit schip was van eenvoudige bouw. In
Hansweert werd een goederenagent aangesteld, omdat de drukte van de veerboten en de
tram belangrijk was uitgebreid. Op de dienst naar Walsoorden waren op werkdagen 7
afvaarten en op zon- en feestdagen 3 afvaarten. Dat jaar werden op deze lijn iets meer dan
50.000 passagiers vervoerd. De tram vervoerde meer dan 100.000 reizigers: 101.864
personen; onder hen nog veel vluchtelingen.
De ZEEUWSCH-VLAAMSCHE TRAMWEG-MAATSCHAPPIJ (ZVTM) uit Terneuzen
17