J. KOK
opende op 28 juli 1916 de metersporige stoomtramlijn Zaamslag-Kloosterzande-
Walsoorden. waarbij medegebruik werd gemaakt van de SHW-lijn naar de veerhaven.
In 1917 was er nog steeds sprake van een druk vluchtelingenvervoer. Dit leidde tot een
vervoersomvang van 112.344 reizigers op de H V-lijn en betekende ook het grootste aantal
reizigers dat op deze lijn in één exploitatiejaar werd vervoerd.
Op 1 mei 1918 nam de ZVTM de tramlijn van de SHW over. Voortaan stonden in
Walsoorden de stoomtrams van één onderneming. De veerdienst Hansweert-Walsoorden
vervoerde 95.086 passagiers de HV-trams vervoerden 108.750 reizigers.
HM Koningin Wilhelmina bezocht op 5 maart 1919 Zeeuwsch-Vlaanderen. Vanaf
Hansweert stak zij de Westerschelde over aan boord van een torpedobootjager.
Op de HV-lijn werden dat jaar weer meer dan 100.000 reizigers vervoerd: 105.553. Voor
de tramdienst leverde Allan een gesloten goederenwagon (draagvermogen 4,2 ton) en vier
nieuwe wielstellen voor een bedrag van 2.225.—.
13. 1920-1925.
Het trampersoneel werd in 1920 uitgebreid met: machinist M. Wijgman, conducteur J.
Blok en leerling G. Hekhuizen Jr. Er werkten toen 7 mensen bij de tramdienst.
Het trammaterieel werd uitgebreid met twee personenrijtuigen, die geleverd werden door
Allan en 10.000.— kostten. Er waren dat jaar 80.144 tramreizigers.
Eén van beide stoomlocomotieven wordt in de werkplaats onder handen genomen door chef
machinist C. Hekhuizen, die van 1920 tot 1933 aan de tramdienst was verbonden.
Ingaande 1 juli 1920 voer de veerboot Hansweert-Hoedekenskerke weer drie maal per dag.
Het stoomschip WALZOORDEN werd te klein voor de dienst Hansweert-Walsoorden.
Op 9 februari 1921 werd dit schip overgeplaatst naar de Oosterscheldedienst Middelburg-
18