VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT TOT 1940
Wolphaartsdijkse veer-Kortgene-Katseveer-Zierikzee (de "Zierikzeesche boot").
De WALZOORDEN werd daartoe verbouwd: er kwam een gesloten stuurhut, een tweede
mast en de deksalon werd vergroot. In plaats hiervan ging het stoomschip SCHOUWEN
van de Oosterscheldedienst- in de vaart vanaf 11 februari 1912 - naar Walsoorden varen.
Voor het HV-materieel - waarvan een gedeelte 's nachts in de buitenlucht moest staan -
werd de locomotiefloods vergroot. De remise werd 20 meter verlengd en in die ruimte
De scheepswerf "Zeeland" in Hansweert met het passagiersstoomschip SCHOUWEN, dat van 1912
tot 1939 bij de PSD dienst heeft gedaan. (Documentatiecentrum Zeeuws Deltagebied. Middelburg)
werd de werkplaats gevestigd. Daarin kwam ook een verzonken spoor van 10 meter te
liggen. De kosten bedroegen 5.940.—. De tram vervoerde minder reizigers: 77.667 in
1920. Op 1 april opende A. de Gaag uit 's-Gravenpolder de autobuslijn Goes (station)-
Hoedekenskerke (veerhaven).
In 1922 kocht de ZVTM een ijzeren motorklipperschip. dat de naam ZEEVLATRAM
kreeg. Het vaartuig werd omgebouwd tot watertankschip waarmee per week 400m3 zoet
water van Hansweert naar Terneuzen werd vervoerd. De ZVTM ging tot deze aanschaf
over, omdat men in Zeeuwsch-Vlaanderen over te weinig water, geschikt voor de
stoomlocomotieven, beschikte. Het werd steeds minder druk op de HV-lijn.
In 1922 vervoerde men 75.237 reizigers en in 1923 nog maar 64.325 reizigers (gemiddeld
ongeveer 180 reizigers per dag). Het trampersoneel moest voortaan het trammaterieel zelf
schilderen en daaronder viel ook de remise aan de haven.
Er kwam in Hansweert ook een autobusdienst. Op 8 oktober 1923 openden de heren M.
Zoetewei en Van Boven de autobusdienst Hansweert-Schore-Biezelinge-Kapelle-Goes: de
Eerste Hansweertsche Autobusdienst. De firma De Muynck uit Borssele opende ook de
autobusdienst Goes-Hoedekenskerke (veerhaven) met de BADO: de Borsselsche Autobus
Dienst Onderneming.
19