J. KOK
Op 2 oktober 1924 ging de Nieuwe Hansweertsche Autobusdienst P. Leendertse rijden van
Hansweert via de tussengelegen plaatsen naar Goes. Het bedrijf van Leendertse was
gevestigd op de hoek Schoolstraat-Nieuwstraat. In de muur van de woning was een steen
gemetseld met de tekst: "le Steen gelegd door P.J.J. v.d. Acker - 17 augustus 1896".
In 1924 liet de ZVTM het snellere motortankschip LUCTOR bouwen voor de waterboot-
dienst Hansweert-Terneuzen. Dit schip kon 150m' water vervoeren en bleef ook bij ruw
weer over de Westerschelde varen. Intussen werden de plannen voor de SZB-tramlijn
nader uitgewerkt. De aanleg van deze lijnen werd gegund aan het aannemersbedrijf N.V.
Van Heurne Volkers voor 1.993.900.—.
De rederij Braakman nam het eerste motorschip voor passagiers en vracht in bedrijf: de
TELEGRAAF XV. PSD-directeur Van Renterghem werd ingaande 30 september 1925
eervol ontslag verleend. Zijn opvolger werd benoemd op 16 oktober 1924. De heer G.J. de
Jonge bleef deze functie tot 1954 uitvoeren.
Motorschip TELEGRAAF XV voor het passagiers- en goederenvervoer van rederij Braakman Co
uit Rotterdam werd in 1924 gebouwd dooren K. Smit in Krimpen a/cl Lek. Dit schip was uitgerust
met 2 motoren.
14. 1925-1930.
In 1924 vervoerde de stoomtram 61.584 reizigers, maar in 1925 daalde dit aantal tot
51.314 reizigers. De stoomlocomotieven kregen bekledingen langs de toevoerpijpen, er
werden cilinderdeksels aangebracht en de machinistenhuizen werden voorzien van
schuiframen. Vanaf juni 1925 werden er dagelijks 5 afvaarten Terneuzen-Hoedekenskerke
uitgevoerd en de dienst naar Hansweert werd twee maal per dag verzorgd.
In 1926 werd het reserveschip LUCTOR ET EMERGO 4.50 meter verlengd en er werden
ook nieuwe deksalons gebouwd. Dit schip moest regelmatiger varen en was eigenlijk te
klein geworden voor het aantal passagiers en de hoeveelheid vrachtgoederen. Het nieuwe
motorschip TELEGRAAF XVIII kwam in de vaart.
20