VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERTTOT 1940 De dienstregeling van de veerboten en trams luidde per 15 mei 1926: Aankomst veerboten in Hansweert: Vertrek tram naar Vlake: 07.15 nzf van Hoedekenskerke 1 07.20 nzf 07.15 nzf van Walsoorden J 07.40 zf van Hoedekenskerke 1 07.50 zf 07.40 zf van Walsoorden J 09.40 nzf van Walsoorden 09.45 nzf 12.00 nzf van Walsoorden 12.10 nzf 16.17 nzf van Walsoorden 16.25 nzf 19.50 van Hoedekenskerke 1 20.00 19.55 van Walsoorden J Aankomst tram van Vlake: Vertrek veerboten naar: 08.10 nzf 08.15 nzf Walsoorden 09.05 zf 09.10 zf Hoedekenskerke 09.05 zf 09.10 zf Walsoorden 10.35 nzf 10.40 nzf Hoedekenskerke 10.35 nzf 10.40 nzf Walsoorden 13.15 nzf 13.30 nzf Walsoorden 18.50 nzf 18.55 nzf Walsoorden 20.45 zf 20.45 zf Hoedekenskerke 20.45 zf 20.45 zf Walsoorden 21.00 nzf 21.00 nzf Hoedekenskerke 21.00 nzf 21.05 nzf Walsoorden Verklaring: nzf niet op zon- en feestdagen; zf alleen op zon- en feestdagen Reistijden: tram Hansweert-Vlake boot Hansweert-Hoedekenskerke boot Hansweert-Terneuzen boot Hansweert-Walsoorden 10 minuten; 45 minuten; 75 minuten; 30 minuten. In 1927 werd de lang verwachte ringlijn van de SZB geopend, in tegenwoordigheid van de commissaris der Koningin in Zeeland Jhr. Mr. J.W. Quarles van Ufford. De NS was met de exploitatie belast en die gebruikte hiervoor motorrijtuigen van de serie C 901-908 en er reden stoomlocomotieven voor de goederentreinen. De feestelijke opening vond plaats op 8 februari 1927. Voor de aanleg van de tramlijn had de SZB het ondergelopen poldertje bij Hoedekenskerke gekocht en gebruikte dit als werkhaven voor de aanvoer van materialen. Daarna werd die plek aan de PSD verhuurd voor het gebruik als veerhaven. Op de SZB- lijn werden per dag 7 rondritten gemaakt en er reden ook 4 trams Goes-Hoedekenskerke v.v. Deze ritten eindigden in Hoedekenskerke bij de veerhaven. Daar was geen verhoogd 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1997 | | pagina 23