VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERTTOT 1940 Het tramstation bestond uit: haltegebouw, goederenloods en weegbrug bij de losplaats. De dienstregeling per 2 oktober 1927 gaf aan: - veerdienst Hansweert-Hoedekenskerke: op werkdagen één afvaart en op zon- en feestdagen twee afvaarten; - veerdienst Hansweert-Walsoorden: op werkdagen zes afvaarten en op zon- en feestdagen twee afvaarten; - tramdienst Hansweert-Vlake: op werkdagen zeven ritten en op zon- en feestdagen drie ritten. Het vervoer op de tramlijn bedroeg in 1927: 55.444 reizigers. Er werd ook een reserve stoomketel van Décauville voor de stoomlocomotieven aangeschaft. Autobusondernemer P. Leendertse ging vanaf 1 april op donderdagen de dienst Hans- weert-Middelburg uitvoeren. Op 21 april 1928 bracht de PSD het motorschip KONINGIN WILHELM1NA in de vaart. De PSD gaf haar nieuwe schepen voortaan een naam van het Oranjehuis: hierin kwamen later wel enkel uitzonderingen voor. Dit schip verzorgde ook wel de dienst Hansweert- Walsoorden. In 1928 werden op die lijn 64.842 passagiers vervoerd en de veerdienst Hansweert-Hoedekenskerke vervoerde 51.937 passagiers. Van de tramdiensten maakten ongeveer 50.000 reizigers gebruik. Al met al gemiddeld ongeveer 460 boot- en trampassagiers per dag. De autobusdienst Hansweert-Goes van Zoetewei werd per 7 juni 1929 opgeheven. Chef-machinist G. Hekhuizen aan de arbeid in de werkplaats van de tram in de koude winter van 1929/30. 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1997 | | pagina 25