J. KOK
15. 1930-1935.
Op 15 mei 1930 werd de veerdienst Hansweert-Hoedekenskerke opgeheven.
Autobusondernemer A. de Gaag droeg op 24 oktober de dienst Goes-Hoedekenskerke over
aan M. de Bart. Het vervoer op de HV-tramlijn bestond in 1931 uit: ongeveer 54.000
reizigers en 1476 ton vrachtgoederen. De opbrengsten waren: reizigers 8.000.—,
goederen 2.000.— en diversen 1.000.—. Er braken sombere tijden voor de HV-tramlijn
aan. Het scheepvaartverkeer door het Kanaal van Zuid-Beveland was enorm gegroeid.
•V"" W'è
Stoomlocomotief 2 met gesloten goederenwagon 2, postbagagerijtuig 3 en rijtuig 5 of 6 bij het
veergebouw in Hansweert 1930). Bij de tram staan PSD-administrateur S. Mast en conducteur J.
Modde. In het machinistenhuis staat machinist C. Boogaard..
Documentatiecentrum Zeeuws DeltagebiedMiddelburg)
In 1931 werden in Hansweert ongeveer 81.300 vaartuigen in de drie sluizen geschut. De
Rijkswaterstaat ontwierp verbeteringsplannen. Het vaarwater werd verbreed, de
laaggelegen verkeers- en trambrug bij Schore werd gesloopt evenals de laaggelegen
spoorbrug bij Vlake. Daarvoor in de plaats kwam de hooggelegen verkeers- en spoorbrug
bij Vlake. Het station Vlake moest ook worden gesloopt. Voor de HV-stoomtram
betekende dit dat de kruising van het kanaal verviel en dat het eindstation verdween. Er
zijn plannen geweest om de veerhaven naar Hansweert-Oost te verleggen en een nieuwe
trambaan aan te leggen naar het vergrote en gemoderniseerde station Kruiningen-Yerseke.
Dit bleek allemaal niet haalbaar te zijn. In 1932 leverde de tram een exploitatieverlies op
van 11.787.95. Er werden ongeveer 47.000 reizigers vervoerd (opbrengst 7.000.—) en
917 ton goederen (opbrengst 1.000.—). Aan diversen werd 2.000.— ontvangen. Het
raderstoomschip ZUID-BEVELAND en het schroefstoomschip WALZOORDEN werden
buiten dienst gesteld.
24