VEERBOTEN EN TRAMS IN HANS WEERT TOT 1940
1933motorschip PRINS HENDRIK, gebouwd door de KMS in dienst gesteld en werd later naar
Malta verkocht.
Op 20 september werd het nieuwe motorschip PRINS HENDRIK in de vaart gebracht. Dit
grote schip was ontworpen als reserve-versterkingsschip voor de veerdiensten Vlissingen-
Breskens en Hansweert-Walsoorden. Voor de laatste dienst was dit schip voorzien van
zijladingsdeuren.
De dienstregeling per 2 oktober 1932 zag er als volgt uit:
- veerdienst Hansweert-Walsoorden:
acht afvaarten op werkdagen en op zon- en feestdagen vier afvaarten:
- tramdienst Hansweert-Vlake:
zes ritten op werkdagen en één rit op werkdagen - als er bootpassagiers waren - en één
rit, op zon- en feestdagen drie tramritten.
De eerste veerboot vertrok uit Hansweert om 05.00 uur (niet op zondag en maandag) of
om 06.10 (alleen op zondag en maandag). De laatste veerboot meerde daar af om 22.05
uur. De eerste tram vertrok uit Hansweert om 07.25 uur (op werkdagen) en op zondagen
om 07.40 uur. De laatste tram arriveerde daar om 20.45 uur op werkdagen om 20.50 uur
op zondagen. In 1933 werd de stoomtramdienst opgeheven. Op zaterdagavond 7 oktober
reed de laatste tram 's avonds rond 21.00 uur Hansweert binnen, opgewacht door
duizenden belangstellenden. Twintig jaar lang had deze tram-dienst tot volle tevredenheid
en zonder ongelukken gereden. Er waren dat jaar tot die datum ongeveer 37.000 reizigers
vervoerd en 599 ton vrachtgoederen. De opbrengsten waren: reizigers 6.000.—, goederen
1.000.— en diversen 1.000.—. De drie conducteurs werden overgeplaatst naar de
veerdienst Hansweert-Walsoorden en de drie machinisten werden overgeplaatst naar de
PSD-werkplaats in Vlissingen, de weg-werker vertrok naar IJzendijke voor werk aan de
provinciale wegen. Met ingang van 8 oktober voerde de firma L. Leendertse uit
Hansweert de autobusdienst Hansweert (veerhaven)-Station Kruiningen-Yerseke uit.
25