J. KOK In de jaren 1930-1933 was er in Hansweert veel veranderd: opheffing veerdienst Hansweert-Hoedekenskerke, opheffing tramdienst Hans weert-Vlake; een nieuwe veerboot was in gebruik genomen en opening nieuwe autobusdienst. Maar er zou nog meer gaan veranderen. Er moesten steeds meer auto's worden overgezet door de zijladingschepen. Gemakkelijker kon dit worden uitgevoerd door kopladingschepen. waartoe de veerhaven dan moest worden aangepast en daar was in Hansweert geen ruimte voor aanwezig. In 1933 waren er veel mutaties in de vloot van de PSD: buiten dienst werden gesteld de WESTERSCHELDE, de ZEELAND en de ZEEUWSCH-VLAANDEREN en in dienst werden genomen de KONINGIN EMMA, de PRINS WILLEM I en de OOSTERSCHEL- DE. De ZEEUWSCH-VLAANDEREN heeft tot het einde gevaren op de lijn Temeuzen- Hoedekenskerke. De drie nieuwe motorschepen voeren om beurten op deze lijn. De veerhaven in Hoedekenskerke werd gewijzigd. In plaats van de lage-, midden- en hoge aanlegsteiger kwam daar een ponton te liggen, die dichterbij het tramstation lag. Er was weinig belangstelling voor de NS-tramdiensten op de SZB-lijnen. De dienstregeling (per 8 oktober 1934) gaf aan dat de veerboot in Hoedekenskerke aansluiting gaf op de trams, die de rondrit maakten. Voortaan bleven alleen de ritten station-veerhaven over. Het postvervoer per SHW-tram werd in 1934 opgeheven; beide post-/bagagewagens werden in 1936 afgevoerd. Stoomlocomotief 2 met enkele HV-rijtuigen in Hansweert op 7 oktober 1933; de laatste dag dat deze tram reed. Fotobureau NVBS. Arnhem) 26

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1997 | | pagina 28