Twee vrouwen met piano en viool, Goes, 1897. Haags Gemeentemuseum, schetsboek T 142-57, no. 10 In een schetsboek uit deze tijd portretteert hij goede bekenden. Daaronder zijn enkele vrouwen die in Goes musiceren met piano en viool (6). Helaas kennen we geen namen van Hijner's Zeeuwse modellen. In 1900 ver laat het gezin Hijner het dorp. en vestigt zich opnieuw in Den Haag. In de jaren daarna verblijft Hijner lange perioden in Brabant, eerst in Best. later in Heeze. In Brabant vertoeft Hijner geruime tijd in Best. Hij koopt er in 1905 drie zeventiende-eeuwse boerderijen met enkele arbeiderswoningen. Eén van de boerderijen wordt door hem "Arendshoeve" genoemd. Met name in de zomermaanden verblijft het gezin Hijner hier. In een stal wordt het schildersatelier ingericht. In de arbeiders woningen huisvest de schilder enkele boerengezinnen, die voor hem de bijbehorende gronden beboeren. De oude huisjes vormen het decor voor veel van zijn interieurschilderijen, terwijl zijn huurders als modellen acte ren. Hijner gaat ook werken met de fotocamera: hij fotografeert een scène met enkele modellen, waarnaar hij vervolgens een schilderij maakt. Enkele foto's in een geïllustreerd tijdschrift uit 1911 laten zowel de foto als het daarnaar gemaakte schilderij getiteld Grootvader's bezoek" zien. Op een andere foto staan de kunstenaar en kunstcriticus (of moeten we zeggen: bewonderaar) H. De Boer in het stoppelveld voor het bijna voltooide schil derij "Nalezen". "Af en toe bestudeert hij dan met den heer De Boer zijn schilderij, en werkt dan weer rus teloos en vol liefde voor zijn kunst voort, in de gloeiende zonnehitte(7).

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1997 | | pagina 56