Zeeuws meisje bij Oosterschelde, olieverf op paneel. Part. Coll. Hijner heeft heel bewust aan zijn carrière en naamsbekendheid gewerkt. Daarmee zijn de vele inzendingen aan internationale exposities te verklaren. Het werken voor de Amerikaanse markt getuigt ook van een commercieel inzicht. Hetzelfde geldt voor de diverse overzichtstentoonstellingen die hij vroeg, te vroeg in zijn carrière, orga niseert. In de kunstwereld van zijn tijd moet men hem gezien hebben als een kunstenaar-dandy. Dit waar schijnlijk door zijn behoorlijke welstand, en het feit dat hij twee huizen in een gegoede wijk in Den Haag bezit. In de familie gaat het verhaal, dat bij Hijner opeens het plan kon ontstaan om een tentoonstelling in het buiten land te bezoeken. Hij vroeg dan zijn dochter Jenneke zich netjes te kleden, nam een grote stopfles met rijks daalders uit de kast en getweeën gingen ze naar het station. Daar sloeg hij de fles kapot en betaalde met een deel van de inhoud de treinreis naar bijvoorbeeld Berlijn (22). Ongetwijfeld is ook Hijner een bewonderaar van Vincent van Gogh geworden. Hij is er door beïnvloed. Dat hij als beginnend kunstenaar in 1892 eigen werk met dat van Van Gogh kan exposeren moet een onuitwisbare indruk gemaakt hebben. In zijn keuze voor boerenportretten heeft Hijner zich laten inspireren door Van Gogh.

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1997 | | pagina 65