J. KOK
In 1862 werd de aanlegplaats aan de Zeeuwsch-Vlaamse oever van Kalsteert verplaatst
naar het eindpunt van de verkeersweg van Hulst naar Walsoorden.
2. 1865-1870.
In Hansweert werd die jaren gewerkt aan de aanleg van het Kanaal door Zuid-Beveland.
In 1865 werd daar al de Veerweg aangelegd door Joh. Kole; het was nog een grindweg. Op
10 november 1865 werd het besluit genomen de provinciale stoombootdienst Terneuzen-
Hoedekenskerke-Hansweert-Walsoorden te openen. Op 15 oktober 1866 werd het nieuwe
kanaal voor de scheepvaart geopend. Bij Vlake werd de in aanbouw zijnde spoorlijn
Bergen op Zoom-Goes gekruist. Op 1 april 1866 werd de provinciale stoombootdienst
Vlissingen-Breskens-Vlissingen-Terneuzen-Hoedekenskerke-Terneuzen-Vlissingen
geopend. De dienst werd één maal per dag gevaren. In oktober 1866 werd deze lijn
verlengd met de dienst Hoedekenskerke-Hansweert-Walsoorden; eveneens éénmaal per
dag uitgevoerd. In Terneuzen was een nieuwe aanlegsteiger gebouwd. Het houten
raderstoomschip ZEELAND werd in dienst gesteld.
Nog steeds voer ook de pachter van het veer tussen beide plaatsen, maar de provinciale
boot was (nog) geen concurrent voor hem.
Op 21 december 1866 was het raderstoomschip STAD VLISSINGEN I op weg van
Vlissingen naar Terneuzen. In de nabijheid van Borssele zonk dit schip. Na de berging
bleek dat alleen de stoommachine van dit schip nog bruikbaar was. Die werd dan ook
geplaatst in het nieuwe houten raderstoomschip WESTERSCHELDE, dat bij de
scheepswerf F. Kloos in Alblasserdam in aanbouw was en op 1 april 1867 werd afgeleverd.
De WESTERSCHELDE was de eerste echte veerboot met behoorlijke voorzieningen voor
de passagiers. Er was ook een restauratieafdeling aan boord.
Gedurende een grote reparatiebeurt van het stoomschip ZEELAND heeft de provincie
Zeeland voor de periode van 20 juli tot en met 29 oktober 1867 het houten
raderstoomschip SLIEDRECHT II - gebouwd in 1841 - van de Sliedrechtsche Sleepdienst
Maatschappij P.B. Visscher gehuurd voor een bedrag van 500.— per week. In 1881 werd
dit schip verkocht aan L. Smit en Co's Sleepdienst in Rotterdam. Het werd in 1888 voor
de sloop verkocht.
Vanaf juli 1867 meerden de veerboten bij mooi weer ook bij Borssele af. De
ZEEUWSCHE MAATSCHAPPIJ VOOR STOOMVAART diende een plan in om de
stoombootdienst Vlissingen-Rotterdam via het nieuwe kanaal te openen in plaats van via
het Sloe en de Zandkreek. Het plan werd afgewezen. De MAATSCHAPPIJ TOT
EXPLOITATIE VAN STAATSSPOORWEGEN (SS) opende op 1 juli 1868 het 36.6 km.
lange baanvak Bergen op Zoom- Goes van de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen.
Op 1 april 1869 werd de spoorlijn Terneuzen-Sluiskil-Gent geopend. De Provinciale
Staten van Zeeland hadden dat jaar plannen de particuliere veerdienst Terneuzen-
Hoedekenskerke-Hansweert in te stellen.
3. 1870-1875.
Het spoorwegstation Vlake gelegen aan de oostzijde van het Kanaal door Zuid-Beveland
werd op 1 augustus 1870 geopend. Daar stond ook het stationskoffiehuis. Het nieuwe
raderstoomschip ZEEUWSCH-VLAANDEREN werd in 1870 in dienst genomen en de
ZEELAND, die maar slecht had voldaan, werd in 1871 buiten dienst gesteld.
6