VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT TOT 1940 Op 27 augustus 1871 werd de spoorlijn Terneuzen-Hulst-Mechelen (B) geopend, door de Société du Chemin de Fer de Maeines a Terneuzen (MT). In 1872 werd het ijzeren raderstoomschip ZEELANDIA in dienst genomen, dat vrijwel gelijk was aan de ZEEUWSCH-VLAANDEREN. In Hoedekenskerke werd bij de zeedijk een nieuwe aanlegsteiger gebouwd (1872). In mei 1873 werd in Walsoorden een nieuwe aanlegsteiger aan de verbrede veerdam in gebruik genomen. Het raderstoomschip ZEEUWSCH-VLAANDEREN kreeg in 1874 al een nieuwe stoomketel. De dienst Hansweert-Walsoorden werd dat jaar al twee maal per dag uitgevoerd. 4. 1875-1880. In 1878 maakten 964 passagiers gebruik van de veerdienst. Over deze dienst kwamen nogal wat klachten binnen. Dit was in 1879 reden om de concessie over te dragen aan een nieuwe onderneming. Op I september opende de "Spoorbootdienst Walsoorden-Vlake" van de heren Jan Smit V. Diepenveen en Van der Bent met het schroefstoomschip WALSOORDEN-VLAKE deze verbinding. De provincie verleende een subsidie van 11.000.— per jaar. De dienst werd slechts twee maal per week uitgevoerd. Bij het schutten van dit schip in de sluizen van Hansweert liep dit schip vaak een vertraging op van meer dan één uur. De ambachtsvrouwe van de Heerlijkheid Kruiningen verzocht een billijke vergoeding toen deze stoombootdienst werd geopend. Het verzoek werd afgewezen. Ook de dienst Terneuzen-Hoedekenskerke-Hansweert werd aan een particuliere onderneming opgedragen: de STOOMVAART MAATSCHAPPIJ H. BRAAKMAN CO. uit Rotterdam. In Hansweert was Jan Griep agent voor deze rederij, die stoombootdiensten Rotterdam-Antwerpen en Rotterdam-Gent uitvoerde. De schepen naar Gent vertrokken uit Rotterdam op zondag en woensdag en uit Gent op woensdag en zaterdag. Deze rederij had in 1872 het raderstoomschip TELEGRAAF IV in dienst gesteld voor passagiers- en goederenvervoer. De TELEGRAAF IV voer één maal per week naar Gent en meerde dan ook af in Hansweert, Hoedekenskerke en Terneuzen voor de passagiers. 5. 1880-1885. In 1880 werd de stoombootdienst ondergebracht in de ZEEUWSCHE STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ, opgericht bij acte van notaris L.L. Woutersen. d.d. 13 november 1880. Deze onderneming ging ook omnibussen exploiteren. Het tijdrovende schutten in Hans weert werd omzeild door de omnibusdienst Hansweert (haven)-station Vlake (SS) in te stellen en ook werd de omnibusdienst Hulst (station MT)-Walsoorden (veerhaven) geopend. Deze onderneming exploiteerde toen de gehele dienst Hulst-Vlake. Echter als er zware partijen vrachtgoed via Vlake moesten worden vervoerd, dan voer het schip ook door naar Vlake. De Hoogaars van het veer Hansweert-Walsoorden werd in 1880 gekeurd en in goede staat bevonden. Voor het oversteken bij stil weer was de roeiboot er ook nog. Deze was echter voor dit werk onbruikbaar geworden. Deze veerdienst werd nog uitgevoerd door de Gebroeders Griep. Omdat de stoomboot ook regelmatig voer, werd de zeilende veerdienst per 8 mei 1880 tijdelijk gestaakt. Jacob Griep opende toen het beurtveer Hansweert-Rotterdam. Jan Griep ging zich volledig bezig houden met het 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1997 | | pagina 9