J. KOK toen ook de nieuwe autobusdienst veerhaven-station ingevoerd. De afstand Hansweert- Walsoorden bedroeg 7 km. maar de nieuwe veerdienst was aanzienlijk korter: 4.4. km. In de nieuwe veerhaven was ruimte voor kop- en zijladingsschepen. De walinstallaties in Hans weert werden afgebroken. Eén veerstoep bleef nog tot 1992 aanwezig. Deze werd afgebroken in verband met reconstructie van de buitenhaven aldaar. Thans herinnert de Veerweg nog aan de activiteiten van weleer. De veerboten OOSTERSCHELDE en PRINS WILLEM I werden op 31 mei zwaar beschadigd bij een bombardement. Ze waren vrijwel doormidden gebroken op de werf van de KMS. Op 15 juni werd de PRINS WILLEM I op de kant gezet en de OOSTERSCHELDE volgde op 19 juni. De uitvoering van de veerdienst werd steeds moeilijker door gebrek aan dienstvaardige schepen. De PSD huurde het stoomschip ZUIDERZEE. In het najaar werd luchtafweergeschut op dit schip gebouwd. De PSD huurde ook het motorschip KONINGSPLAAT en dit schip werd gebruikt bij de dienst Terneuzen-Hoedekenskerke. Dit schip heeft naar Terneuzen ook wel eens elders in het land neergeschoten RAF-vliegtuigbemanningen vervoerd. Het passagiersvervoer Kruiningen-Perkpolder werd zo goed en zo kwaad als nog maar mogelijk was uitgevoerd door de PRINS HENDRIK. In oktober werd afweergeschut op de KONINGIN WILHELMINA gebouwd. Het personeel van de PSD repareerde dit schip bij de KMS-werf. Het vervoer bij de veerdienst Kruiningen-Perkpolder gaf een stijging te zien van 34% bij het passagiersvervoer (166.567 passagiers) en een daling van 8.2% bij het autovervoer (3.996 auto's, d.w.z. gemiddeld 11 auto's per dag). In 1944 gaf het vervoer het volgende beeld te zien: passagiers 31.533 en geen voertuigen. De PRINS HENDRIK werd door de bezetters in de Vlissingse buitenhaven tot zinken 8

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1998 | | pagina 10