J. KOK
toen ook de nieuwe autobusdienst veerhaven-station ingevoerd. De afstand Hansweert-
Walsoorden bedroeg 7 km. maar de nieuwe veerdienst was aanzienlijk korter: 4.4. km.
In de nieuwe veerhaven was ruimte voor kop- en zijladingsschepen. De walinstallaties in
Hans weert werden afgebroken. Eén veerstoep bleef nog tot 1992 aanwezig. Deze werd
afgebroken in verband met reconstructie van de buitenhaven aldaar. Thans herinnert de
Veerweg nog aan de activiteiten van weleer.
De veerboten OOSTERSCHELDE en PRINS WILLEM I werden op 31 mei zwaar
beschadigd bij een bombardement. Ze waren vrijwel doormidden gebroken op de werf van
de KMS. Op 15 juni werd de PRINS WILLEM I op de kant gezet en de
OOSTERSCHELDE volgde op 19 juni. De uitvoering van de veerdienst werd steeds
moeilijker door gebrek aan dienstvaardige schepen. De PSD huurde het stoomschip
ZUIDERZEE. In het najaar werd luchtafweergeschut op dit schip gebouwd. De PSD
huurde ook het motorschip KONINGSPLAAT en dit schip werd gebruikt bij de dienst
Terneuzen-Hoedekenskerke. Dit schip heeft naar Terneuzen ook wel eens elders in het land
neergeschoten RAF-vliegtuigbemanningen vervoerd.
Het passagiersvervoer Kruiningen-Perkpolder werd zo goed en zo kwaad als nog maar
mogelijk was uitgevoerd door de PRINS HENDRIK. In oktober werd afweergeschut op de
KONINGIN WILHELMINA gebouwd. Het personeel van de PSD repareerde dit schip bij
de KMS-werf. Het vervoer bij de veerdienst Kruiningen-Perkpolder gaf een stijging te zien
van 34% bij het passagiersvervoer (166.567 passagiers) en een daling van 8.2% bij het
autovervoer (3.996 auto's, d.w.z. gemiddeld 11 auto's per dag).
In 1944 gaf het vervoer het volgende beeld te zien: passagiers 31.533 en geen voertuigen.
De PRINS HENDRIK werd door de bezetters in de Vlissingse buitenhaven tot zinken
8