VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT gebracht. De ZEEMEEUW werd in de septemberdagen door de Duitsers zwaar beschadigd en de KONINGIN EMMA werd door hen afgevoerd. Ook het gehuurde stoomschip ZUIDERZEE werd door de Duitsers weggehaald en kwam later te varen bij de veerdienst Middelharnis-Hellevoetsluis van de RTM. In het begin van de spannende septemberdagen werden door de dienst Terneuzen- Hoedekenskerke al vluchtende Duitse militairen vervoerd. Vanaf 5 september werden alle afvaarten gestaakt. De PSD-bemanningsleden doken onder. De Duitsers staken toen met gevorderde schepen naar Hoedekenskerke over. Het tramverkeer Goes-Hoedekenskerke werd eveneens gestaakt. De aanlegsteiger van Hoedekenskerke werd vernield. Er kwam toen een tijdelijke steiger voor de veerdienst in de oude landbouw- haven te liggen. In oktober werd het tramstation aldaar vernield. Het gehuurde motorschip KONINGSPLAAT zonk bij de haven van Hoedekenskerke. Het vaartuig werd in december gelicht en naar de KMS-werf in Vlissingen gesleept. In september werden al veerboten van het Moerdijk-veer ingezet voor het vervoer van Duitsers naar Zeeuws-Vlaanderen. Op 16 september werden de veerhavens van Perkpolder en Walsoorden door luchtaanvallen beschadigd. De KONINGIN WILHELMINA, liggende in de Kruininger veerhaven, werd bij een beschieting ernstig beschadigd. Bij de KMS-werf werd dit schip door eigen personeel gerepareerd. Het schip werd later door de Duitsers meegenomen en verdween uit de Nederlandse wateren. Op 30 september werd een escorte-vaartuig bij de veerdienst Kruiningen-Perkpolder door beschietingen geraakt en zonk in de haven van Perkpolder. In oktober werd de haven van Perkpolder gebruikt om Canadees legermaterieel over de Westerschelde te vervoeren. Voor de haveningang van Kruiningen is ook een aantal schepen gezonken. Bij eb kon daar alleen nog een schip met geringe diepgang langs- varen. Na enkele dagen voer het reserveschip ALBATROS op deze lijn. Dit schip was te klein voor het vervoer van auto's en vrachtgoederen. Ongeveer twee weken later werd een begeleidend Duits marinevaartuig door Engelse jagers tot zinken gebracht en het werd te riskant deze dienst door de ALBATROS te laten uitvoeren. De burgemeester van de gemeente Hontenisse vroeg om hervatting van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder want dit was voor Zeeuws-Vlaanderen de enige bootverbinding met de rest van Nederland. Op 9 december werd deze dienst hervat met het kleine motorschip ZEEMEEUW van de PSD. Voor de dienst op het ruwe water van de Westerschelde was dit schip echter niet voldoende zeewaardig. Dit schip voer tussen Kruiningen en Walsoorden. De Commissaris der Koningin in Zeeland verleende de burgemeester van Hontenisse toestemming om op zoek te gaan naar geschikte schepen voor deze veerdienst. Men is hierin geslaagd. Het motorschip SUCCES - lengte 38 m met een 150 pk motor aan boord - werd gehuurd van schipper Van der Graaf uit Rijsoord. De huurprijs bedroeg f. 150,— per dag, maar de PSD moest wel voor de nodige brandstof zorgen. Dit schip kon 4 a 5 voertuigen per reis vervoeren. In de veerhaven van Perkpolder kon de SUCCES niet goed worden afgemeerd. Daarom werd ook de tjalk RIVAL gehuurd om als ponton te dienen. De huurprijs bedroeg f. 16,— per dag. Zodoende kon de veerdienst Kruiningen-Perkpolder weer enige tijd worden uitgevoerd, maar dagelijks - vóór de eerste afvaart - moest de vaarroute over de Westerschelde worden gecontroleerd of deze wel vrij van zeemijnen was. 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1998 | | pagina 11