VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT
gebracht. De ZEEMEEUW werd in de septemberdagen door de Duitsers zwaar
beschadigd en de KONINGIN EMMA werd door hen afgevoerd. Ook het gehuurde
stoomschip ZUIDERZEE werd door de Duitsers weggehaald en kwam later te varen bij de
veerdienst Middelharnis-Hellevoetsluis van de RTM.
In het begin van de spannende septemberdagen werden door de dienst Terneuzen-
Hoedekenskerke al vluchtende Duitse militairen vervoerd. Vanaf 5 september werden alle
afvaarten gestaakt. De PSD-bemanningsleden doken onder. De Duitsers staken toen met
gevorderde schepen naar Hoedekenskerke over. Het tramverkeer Goes-Hoedekenskerke
werd eveneens gestaakt. De aanlegsteiger van Hoedekenskerke werd vernield. Er kwam
toen een tijdelijke steiger voor de veerdienst in de oude landbouw-
haven te liggen. In oktober werd het tramstation aldaar vernield. Het gehuurde motorschip
KONINGSPLAAT zonk bij de haven van Hoedekenskerke. Het vaartuig werd in december
gelicht en naar de KMS-werf in Vlissingen gesleept. In september werden al veerboten van
het Moerdijk-veer ingezet voor het vervoer van Duitsers naar Zeeuws-Vlaanderen.
Op 16 september werden de veerhavens van Perkpolder en Walsoorden door
luchtaanvallen beschadigd. De KONINGIN WILHELMINA, liggende in de Kruininger
veerhaven, werd bij een beschieting ernstig beschadigd. Bij de KMS-werf werd dit schip
door eigen personeel gerepareerd. Het schip werd later door de Duitsers meegenomen en
verdween uit de Nederlandse wateren. Op 30 september werd een escorte-vaartuig bij de
veerdienst Kruiningen-Perkpolder door beschietingen geraakt en zonk in de haven van
Perkpolder. In oktober werd de haven van Perkpolder gebruikt om Canadees
legermaterieel over de Westerschelde te vervoeren. Voor de haveningang van Kruiningen
is ook een aantal schepen gezonken. Bij eb kon daar alleen nog een schip met geringe
diepgang langs-
varen. Na enkele dagen voer het reserveschip ALBATROS op deze lijn. Dit schip was te
klein voor het vervoer van auto's en vrachtgoederen. Ongeveer twee weken later werd een
begeleidend Duits marinevaartuig door Engelse jagers tot zinken gebracht en het werd te
riskant deze dienst door de ALBATROS te laten uitvoeren. De burgemeester van de
gemeente Hontenisse vroeg om hervatting van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder want
dit was voor Zeeuws-Vlaanderen de enige bootverbinding met de rest van Nederland. Op
9 december werd deze dienst hervat met het kleine motorschip ZEEMEEUW van de PSD.
Voor de dienst op het ruwe water van de Westerschelde was dit schip echter niet voldoende
zeewaardig. Dit schip voer tussen Kruiningen en Walsoorden.
De Commissaris der Koningin in Zeeland verleende de burgemeester van Hontenisse
toestemming om op zoek te gaan naar geschikte schepen voor deze veerdienst. Men is
hierin geslaagd. Het motorschip SUCCES - lengte 38 m met een 150 pk motor aan boord
- werd gehuurd van schipper Van der Graaf uit Rijsoord. De huurprijs bedroeg f. 150,— per
dag, maar de PSD moest wel voor de nodige brandstof zorgen. Dit schip kon 4 a 5
voertuigen per reis vervoeren. In de veerhaven van Perkpolder kon de SUCCES niet goed
worden afgemeerd. Daarom werd ook de tjalk RIVAL gehuurd om als ponton te dienen.
De huurprijs bedroeg f. 16,— per dag. Zodoende kon de veerdienst Kruiningen-Perkpolder
weer enige tijd worden uitgevoerd, maar dagelijks - vóór de eerste afvaart - moest de
vaarroute over de Westerschelde worden gecontroleerd of deze wel vrij van zeemijnen
was.
9