J. KOK In oktober 1944 werd Zuid-Beveland door het Canadese leger bevrijd. 18. 1945 - 1950 Na de bevrijding werd de dienst Terneuzen-Hoedekenskerke enige tijd door een particuliere ondernemer uitgevoerd, omdat er bij de PSD geen geschikt schip voor deze dienst voorhanden was. Men ging op zoek naar de vermiste schepen. De KONINGIN WILHELMINA werd na veel zoeken in de omgeving van Hamburg teruggevonden. Na een noodreparatie aldaar werd het schip in zwaar beschadigde toestand naar Vlissingen gesleept. In juni werd de beschadigde KONINGSPLAAT voor herstel naar Rotterdam gesleept. De KONINGIN EMMA werd in zwaar beschadigde toestand in de Rotterdamse Merwedehaven aangetroffen. De ALBATROS werd in de haven van Katseveer gevonden. De tramdienst Goes-Hoedekenskerke werd op 18 juli met stoomtractie hervat; drie ritten per dag. De tijdelijke veerdienst Kruiningen-Walsoorden werd in oktober opgeheven. Voortaan voeren de veerboten weer naar Perkpolder. De trambaan Zaamslag- Kloosterzande-Perkpolder was in de oorlogsjaren beschadigd. Na herstel werd ook deze dienst hervat. Verschillende veerboten kwamen weer in de vaart: in augustus het stoomschip ZUIDERZEE (Vlissingen-Breskens), ultimo 1945 het motorschip KONINGSPLAAT en het motorschip KONINGIN EMMA. In 1945 bedroeg het vervoer bij de dienst Kruiningen-Walsoorden-Perkpolder: 185.456 passagiers en slechts 96 voertuigen. In 1946 werd de vloot meer op peil gebracht. In april kwam de KONINGIN WILHELMINA weer in dienst. Van de Moerdijk-veerdiensten kwamen naar Zeeland de stoomschepen MOERDIJK (bouwjaar 1928), WILLEMSDORP (bouwjaar 1930) en DORDRECHT (bouwjaar 1933). De veerboot Dordrecht van de veerdienst over het Hollands diep heeft vanaf 1946 tot 1971 veel gevaren tussen Kruiningen en Perkpolder en werd daarna nog naar Malta verkocht. Een opname uit de vijftiger jaren. 10

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1998 | | pagina 12