VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT Dit laatste schip heeft veel dienst gedaan bij de veerdienst Kruiningen-Perkpolder. Na herstellingen en verlenging van 6 meter - ten behoeve van het gestegen autovervoer - kwamen weer in de vaart: de OOSTERSCHELDE (in oktober) en PRINS WILLEM I (in december). Deze laatste veerboot ging de dienst naar Hoedekenskerke uitvoeren; er kwam een einde aan de particuliere veerdienst aldaar. Het vervoer bij de dienst Kruiningen-Perkpolder steeg in 1946 enorm: 566.748 passagiers en 69.741 voertuigen. Autobus van de lijndienst Station Kruiningen-Yerseke - Kapelle-Goes van de ondernemers De Baar en Leendertse bij het station Kruiningen-Yserseke Uitgedrukt in procenten van het vervoerspeil in 1939 geeft het volgende schema een overzicht van het vervoer in de oorlogsjaren: jaar: passagiers: voertuigen 1939 100% 100% 1940 75% 54% 1941 87% 29% 1942 107% 23% 1943 143% 21% 1944 27% 0% 1945 159% 0% 1946 486% 360% Op 4 mei 1947 werd de reizigersdienst op de NS-stoomtramlijn Goes-Hoedekenskerke gestaakt vanwege de geringe omvang van het vervoer. Voortaan reed daar dagelijks nog één goederentrein en in de herfstmaanden twee bietentreinen per dag. Het reizigersvervoer werd voortaan uitgevoerd door de autobussen van de nv Auto-Maatschappij "Zeeland" (AMZ) in Goes, die werd opgericht door de heren A.de Muijnk (Borssele), L.Leendertse (Hansweert) en J.J.de Baar (Wemeldinge). 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1998 | | pagina 13